wiat Kamienia: Budynek Metropolitan w Warszawie z wielu względów jest wyjštkowy, już choćby dlatego, że w tej częci Europy jest pierwszym biurowcem o najwyższym standardzie tzw. potrójnego A. Poza tym jest to pierwszy budynek zaprojektowany w Polsce przez architektów sir Normana Fostra z biura architektonicznego Foster & Partners. A ponadto również jako pierwszy otrzymał prestiżowš nagrodę na targach nieruchomoci MIPIM w Cannes. Jak doszło do powstania projektu tego budynku? Darron Haylock, Foster & Partners: O potrzebie zaprojektowania takiego obiektu dowiedzielimy się bezporednio od inwestora firmy Hines. Odwiedzili nas w naszym londyńskim biurze w celu przeprowadzenia bezporedniego wywiadu co do możliwoci podjęcia się tego zadania. Nasze biuro wzięto pod uwagę ze względu na nasze dowiadczenie przy realizacji projektów architektonicznych w miejscach tzw. wrażliwych, które majš charakter historyczny. Za nami przemawiały również liczne zrealizowane obiekty w podobnych do Warszawy ważnych dla kultury miejscach, jak chociażby Carre d'Arts we francuskim Nimes.K: Obecnš architekturę Warszawy tworzš kontrastujšce ze sobš historyczne budowle, pozostałoci realnego socjalizmu oraz nowe obiekty wzniesione w okresie transformacji. Czy nie stanowiła wyzwania dla projektanta koniecznoć odniesienia się do takiego stanu rzeczy? Darron Haylock: Wiele czasu powięcilimy analizie miejsca. Wiadomš sprawš jest, że nie projektuje się obiektu bez wczeniejszego zapoznania się z całš infrastrukturš otoczenia. Niewštpliwie pomocne były nasze konsultacje prowadzone z warszawskim biurem architektonicznym JEMS, które pomagało nam w zrozumieniu istoty miejsca, jego historii, przeznaczenia, rangi, czyli wszystkich aspektów zwišzanych z wrażliwociš architektonicznš Warszawy. Poza tym uważam, że sami dobrze przygotowalimy się pod tym względem przenoszšc nasze dowiadczenia zwišzane z zaprojektowanš przez nas wczeniej i zrealizowanš w 1993 roku galeriš sztuki Carre d'Arts we Francji. Warszawski pl. Piłsudskiego oraz miasto Nimes to miejsca o szczególnej wartoci historycznej, przez co podobne do siebie. W Nimes musielimy zaprojektować nowš galerię sztuki zaraz obok wietnie zachowanej wištyni rzymskiej. Tam też głównym wyzwaniem było,aby nowy obiekt nawišzywał do historii a zarazem dawał wiadectwo nowej wartoci. W ten aspekt szczególnie zaangażowany był sam sir Norman Foster. Przy realizacji Metropolitana prowadzone były cišgłe konsultacje z warszawskim konserwatorem zabytkowych pomników. Wspólnym celem stało się zaprojektowanie nowoczesnego obiektu sšsiadujšcego z historycznymi budowlami, tak aby nowy obiekt miał tš samš wysokoć, masę oraz wykonany był z podobnych materiałów bez uciekania się w pastiż.K: Jakie były pierwsze skojarzenia zwišzane z Warszawš? Darron Haylock:: Zdecydowanie historia i znaczenie tego miasta dla waszego kraju.K: Jakie sš charakterystyczne cechy Metropolitana?Darron Haylock:: Budynek rozcišga się od rodka w wyznaczonych przez geometrycznš bryłę pięciu kierunkach. Dzięki zastosowanej geometrycznej formie zaznacza na placu swojš obecnoć. Należy tutaj dodać, że nie chcielimy tej bryły zamykać, by nie stała się tylko twierdzš osadzonš na placu. rodek jest otwarty, a powstały w ten sposób dziedziniec o rednicy 50 metrów udrażnia całe miejsce dajšc możliwoć przechodniom obierania sobie skrótów poprzez budynek. To bardzo ważne, ponieważ sam plac Piłsudskiego ma włanie charakter otwartej przestrzeni, na której gromadzš się ludzie. Swobodne przemieszczanie to element naszego obiektu, element społeczny, który sprawia, iż obiekt nie kłóci się ze zdefiniowanš jakociš samego placu. Następnym elementem również majšcym czynnik społeczny jest usytuowanie kafejek oraz restauracji na obrzeżach budynku. Drzewa otaczajšce dziedziniec oraz wodospad to dalsze podkrelenie wartoci publicznej miejsca. Tak samo ze wiatłem, które na poziomie pierwszego pietra otacza całe miejsce. K: Wysokiej klasy obiekty wymagajš zastosowania najlepszych materiałów a kamień naturalny wydaje się być tu idealny. Jakie kamienie zostały zastosowane przy obiekcie? Darron Haylock: Kontynuujšc wczeniejsze pytanie, a zarazem nawišzujšc do tego, o co pan zapytał - kamień to wyróżniajšcy element fasady Metropolitana, która w przeważajšcej częci jest oszklona od podłoża po dach tak, aby zoptymalizować iloć wiatła dziennego dostajšcš się do wnętrza budynku i tak, by móc w pełni wykorzystać widok na plac i otaczajšce go historyczne zabudowania. Ta determinacja, by budynek mógł być przejrzysty, musiała być pogodzona z potrzebš zachowania odpowiedniej wizualnej masy obiektu, która charakterystyczna jest dla otoczenia.K: Skšd pomysł, aby zastosować granitowe płyty kamienne jako stateczniki. Czy nie czyniš one obiektu cięższym, który wydaje się załamywać pod ich wpływem. Pozostaje również kwestia samego dopływu wiatła, czy nie kłóci się z założeniami projektu? Darron Haylock: Wręcz przeciwnie. Ale będę odpowiadał po kolei, tak aby zrozumiała była idea takiego projektu. Zastosowanie kamienia wišże się z całym procesem i analizš dotyczšcš materiału. Został wybrany granit między innymi ze względu na warunki atmosferyczne, ale nie tylko. Dzięki zastosowaniu granitu uzyskujemy wspomnianš już przeze mnie masę obiektu, która koresponduje z otoczeniem. Odpowiednie nachylenie płyt kamiennych na samej elewacji daje dwa efekty. Jeli spoglšdamy na obiekt pod skosem uzyskujemy wrażenie solidnoci całej konstrukcji jego elewacji, gdy za przesuniemy się i spojrzymy na wprost, to mamy wspomnianš przez mnie przezroczystoć i poczucie lekkoci. Fakt, iż został zastosowany taki, a nie inny granit to też wynik prowadzonych przez nas symulacji. Dobrana została kolorystyka kamienia, stopień użylenia, rodzaj faktury, gruboć. Wszystko to poparły badania i analizy, czyli zanim budynek powstał, mielimy pełnš wizualizację tego, co uzyskamy. W całym projekcie nie było zatem żadnego przypadku. Bogate użylenie kamienia jest również elementem, który zmienia się na całej elewacji w momencie, gdy spacerujemy obok obiektu. Wracajšc do kwestii wiatła, muszę powiedzieć, że ten element był dokładnie sprawdzony, a każdy kto odwiedził biura w rodku budynku wie, jak dobrze wiatło przenika do wnętrza. Poza tym to włanie kamień poprzez odpowiednie jego zamontowanie na elewacji wręcz potęguje i skupia padajšce na niego promienie. Bardzo dużš rolę odegrała tutaj nasza współpraca z firmš Arup, która specjalizuje się w montażu elewacji to między innymi oni byli w stanie dopasować ten element w sposób, jaki sobie zaplanowalimy. Jest jeszcze jeden efekt, który cechuje zastosowanie tych granitowych stateczników. To odpowiednia gra cienia na elewacji.K: Sam wybór kamienia zapewne podyktowała współpraca z jego dostawcš. W przypadku Metropolitana był nim... Foster & Partners: Kamień dostarczyła włoska firma Campalonghi. Dzięki bardzo dobrej współpracy oraz konsultacji, jakš mielimy z nimi sšdzę, iż dobrano odpowiednie materiały zarówno pod względem jakoci, jak i rodzaju zastosowanych wykończeń. Taka wzajemna pomoc na linii architekt - dostawca kamienia jest nieodzowna. Kamień to specyficzny materiał, do którego należy podchodzić w jemu tylko właciwy sposób. Ważne jest, by zrozumieć jego właciwoci, specyfikę, możliwoci otrzymania różnych faktur itp. Tych informacji najwięcej można uzyskać włanie od dostawcy. We wnętrzu zostały zastosowane trzy odmiany granitu. Wnętrze recepcji wyłożone panelami z polerowanego granitu Zimbabwe Black montowanymi w systemie "open-joint". Posadzka za z płomieniowanych płyt Impala Black, dla kontrastu dołšczony był granit River White. Dziedziniec wyłożony za został Maritacš, która szczególnie dobrze prezentuje się, gdy spadnie deszcz. Wyglšda to naprawdę interesujšco. Także w tym przypadku zastosowanie materiału kamiennego było konsultowane a efekt przewidziany. Jako ciekawostkę mogę podać, że na przykład na wszystkich posadzkach zarówno wewnštrz, jak i na zewnštrz obiektu przeprowadzilimy wczeniejsze tzw. walk-ups, czyli zanim zastosowalimy materiał, został on dobrze schodzony, tak aby dowiedzieć się, jaki będzie efekt poruszania się po materiale. Podsumowujšc to między innymi kwestie zwišzane z zastosowaniem kamienia wymagały przez nas specjalnego podejcia. Wiedzielimy o tym od poczštku, gdyż nie był to pierwszy raz, kiedy stosujemy różne materiały w tym granit. Poza tym każdy nasz projekt w jakim stopniu wymaga zastosowania kamienia.K: A jakie cechy kamienia wydajš się dla architekta najciekawsze? Foster & Partners: Wydaje mi się, że włanie możliwoć uzyskania różnych faktur kamienia. To elementy współczenie bardzo poszukiwane, by móc operować różnymi wykończeniami powierzchni. Jeden materiał kamienny może zaoferować parę bardzo ciekawych wykończeń, co nie jest możliwe w przypadku innych materiałów. Poza tym to, że jest on jednak ekskluzywny i naturalny też jest ważne, szczególnie przy realizacjach takich jak Metropolitan. SK: W Anglii zabytkami stojšcej, wykonano wiele obiektów z kamienia, np. z wapienia z Bath czy też portlandzkiego, wielu architektów nadal pomija kamień w swoich projektach. Jak pan myli w czym tkwi problem. Czy to tylko kwestia promocji a może brak edukacji albo jeszcze jaki inny czynnik? Foster & Partners: Szczerze mówišc uważam, że każdy z tych elementów po trochę. Jeli chodzi o promocję, to proszę tylko spojrzeć na branże takie, jak szklana czy też metalowa. Obecna tendencja stosowania szkła jako materiału elewacyjnego nie wzięła się znikšd. To efekt silnych kampanii firm z tej branży wród rodowisk architektonicznych. To reklama zarówno w mediach, jak i bezporednia podczas organizowanych przez branżę szklanš konferencji na temat nowych technologii stosowania szkła. Również branża metalowa prowadzi intensywny marketing swoich produktów - stšd też wypromowana ostatnio moda szkło i metal. Tego sšdzę brakuje w branży kamieniarskiej. Edukacja to również problem. Należy bowiem zdać sobie sprawę, iż do kamienia architekt musi mieć odpowiednie podejcie. Poza tym musi mieć aktualizowanš wiedzę na jego temat, a tej wydaje mi się wcišż brakuje. Szczególnie wyranie da się to zauważyć w przypadku wiadomoci co do tak istotnych czynników, jak dostępnoć kamienia, możliwoci uzyskania różnych jego faktur.K: To prawda, przecież obecna technologia obróbki kamienia naprawdę poszerzyła i to na wielkš skalę możliwoci jego stosowania. Foster & Partners: Tak to prawda. Przykładem jest tutaj sama technologia cięcia, dzięki której można uzyskać płyty gruboci 1cm do tego stabilne i wytrzymałe. Dochodzi jeszcze możliwoć uzyskiwania dowolnych kształtów takich materiałów dzięki cięciu piłami linowymi. To wszystko sprawia iż obecnie kamień stosować można w wielu miejscach, gdzie wczeniej było to nie do pomylenia. Pewnych uwarunkowań zwišzanych ze specyfikš kamienia pewnie nie unikniemy ale te możliwoci bardzo zwiększyły się, kwestia tylko, aby te wszystkie nowinki systematycznie nam przekazywać. Tutaj wydaje się tkwi klucz do całej kwestii stosowania kamienia we współczesnej architekturze.K: Dziękuję za rozmowę i życzę dalszych sukcesów oraz nowych realizacji na terenie naszego kraju.
XI Międzynarodowe Targi Kamienia i Maszyn Kamieniarskich INTERKAMIEŃ zaprezentowały po raz kolejny przekrojową ofertę branży kamieniarskiej na terenie Targów Kielce w dniach 2-4 kwietnia 2004. Tegoroczną edycję odwiedziło ponad 10 tys. zwiedzających. W tegorocznej - jedenastej już - edycji targów INTERKAMIEŃ wzięły udział liczące się w branży firmy z 11 krajów: Białorusi, Brazylii, Chińskiej Republiki Ludowej, Hiszpanii, Indii, Liechtensteinu, Niemiec, Polski, Portugalii, Ukrainy, Włoch. Wystawcy pokazali kamienie pochodzące z różnych części świata: Republiki Południowej Afryki, Zimbabwe, Namibii, Norwegii, Brazylii i Indii. Większa niż w latach ubiegłych była w tym roku ekspozycja maszyn i technologii stosowanych w branży. Urządzenia te cieszą się uznaniem ekspertów, zdobywając nagrody i medale na najważniejszych targach kamieniarskich. Wystawcy zaprezentowali ponadto: maszyny i urządzenia do obróbki kamienia, piaskarki bezpyłowe, przenośne maszyny do kształtowania i polerowania marmuru i granitu, piły mostowe i dwusuportowe, boczkarki automatyczne, automaty szlifierskie. Ciekawostką tegorocznej edycji targów były prezentowane na stoisku firmy Cheng Du Zaijian chińskie mozaiki z marmuru, metalu i szkła. Kostki wykonane z odpadów pozostałych po produkcji dużych płyt, przeplatane nierdzewną stalą, mosiądzem oraz szkłem wykorzystywane są wewnątrz i na zewnątrz budynków. Inna firma zaprezentowała chińskie pomniki, dekoracyjne produkty budowlane oraz kamienne ozdoby do wnętrz.Wystawie towarzyszyła konferencja organizowana przez Państwowy Instytut Geologiczny pt. “Kamień w budownictwie”. Na konferencji referenci wygłosili szereg referatów. Do najciekawszych należały te dotyczące regionu świętokrzyskiego, a wśród nich: referat nt. “Surowce skalne w elementach architektonicznych Pałacu Biskupiego w Kielcach”, oraz “Ogród włoski przy Pałacu Biskupim w Kielcach”. Patronat nad targami sprawował branżowy dwumiesięcznik “Świat Kamienia” oraz portal kamieniarski www.stonexpo.pl. Jak co roku podczas Targów INTERKAMIEŃ wyróżniające się wyroby prezentowane na targach zostały nagrodzone medalami Targów Kielce. Nagrody przyznano w 2 kategoriach. W kategorii za “najciekawsze, nowoczesne wykorzystanie kamienia w budownictwie i przemyśle” medal otrzymała firma SSG Solnhofen Stone Group GmbH z Niemiec za różnorodność metod obróbki łupka jurajskiego i wszechstronne wykorzystanie łupka jurajskiego w budownictwie i przemyśle. W drugiej kategorii: “za najlepsze, modernistyczne rozwiązanie maszyn, urządzeń i technologii w przemyśle kamieniarskim” medal przyznano firmie ZPU Promasz za piłę dwusuportową.
Liége, miasto na wschodzie Belgii, położone nad Mozš z liczbš mieszkańców sięgajšcš 590 tysięcy jest stolicš Walonii i największym orodkiem francuskiego obszaru językowego w kraju. Jest to duże centrum przemy-słowe, port na Mozie, a także orodek akademicki (uniwersytet od 1817 r.) i kulturalny. Co dwa lata staje się ono stolicš kamieniarstwa Beneluksu, którš odwiedza wielu goci z pobliskiej Francji i Niemiec, ale słychać też głosy z Hiszpanii, Włoch, Polski i Rosji. W tym roku kamieniarze spotkali się w Liege w dniach 22-25 kwietnia. Targi Technipierre nie imponujš wielkociš, choć majš wymiar międzynarodowy, w tym roku ponad połowa wystawców pochodziła z zagranicy. Impreza działa od roku 1988, kiedy to odbyła się jej pierwsza edycja. Organizatorem jest miasto i organizacja kamieniarska Pierres et Marbes de Wallonie. Na imprezie Włosi pokazali przede wszystkim sprzęt, natomiast Francuzi kamień, podobnie zresztš jak gospodarze. Już od wejcia wchodzšcych witała mikrowystawa, na którš złożyły się rozmaite zdjęcia pamištkowe, dokumenty, wyroby i narzędzia sprzed lat i te wyprodukowane całkiem niedawno. Oglšdanie tej ekspozycji mogło uwiadomić zwiedzajšcym, jak głęboko wstecz sięgajš tradycje kamieniarskie w tym kraju. Choć centrum targowe nie poraża wielkociš (15 tys. mkw.), stwarza przyjemne wrażenie kameralnym nastrojem i łatwociš ogarnięcia prezentowanych towarów. Do słabych stron imprezy zaliczyć na pewno należy kiepskš obsługę dziennikarskš, jeżeli w ogóle jest w tym przypadku o czym mówić. Jak można było się zorientować po licznych rozmowach przeprowadzonych w czasie targów belgijski rynek jest duży, ale trudno na niego wejć. Sprzedaje się tu dużo maszyn, stšd spora reprezentacja ich producentów, również z Holandii, która w ogóle nie ma żadnych kopalń... Uwagę zwiedzajšcych przykuwały bardzo interesujšce przykłady pomników nagrobnych, których drobnš częć prezentujemy na stronach 120-122.
Skorzystaj z naszej prenumeraty.
Zamów całoroczną prenumeratę Świata Kamienia!
45-837 Opole, ul. Wspólna 26 woj. Opolskie Tel. +48 77 402 41 70 Biuro reklamy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. Redakcja: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. |