KONKURS NA POMNIK MARSZAŁKA JÓZEFA PIŁSUDSKIEGO

KONKURS NA POMNIK MARSZAŁKA JÓZEFA PIŁSUDSKIEGO

Z inicjatywą przedsięwzięcia wyszedł Społeczny Komitet Budowy Pomnika Marszałka Józefa Piłsudskiego w Poznaniu. Krótko potem, we wrześniu ubiegłego…

Czytaj...
HARD ROCK HOTEL

HARD ROCK HOTEL

Jedna z najnowszych realizacji, za którą stoi firma stoneCIRCLE, zyskała wiele prestiżowych nagród. Bar hotelowy otrzymał nagrodę Best…

Czytaj...
LAGASCA 99 I COSENTINO

LAGASCA 99 I COSENTINO

Zlokalizowany w dzielnicy Salamanca w Madrycie budynek mieszkalny Lagasca 99 nawiązuje swym charakterem do obiektów architektury wokół niego,…

Czytaj...
BUDUJMY EKOLOGICZNIE, ALE WYDAJNIE!

BUDUJMY EKOLOGICZNIE, ALE WYDAJNIE!

Taki apel do Ministerstwa Rozwoju wydało w połowie sierpnia br. dwanaście organizacji branży budowlanej, deweloperskiej, biznesowej i architektonicznej.

Czytaj...
Frontpage Slideshow | Copyright © 2006-2011 JoomlaWorks Ltd.

Moskiewskie targi kamienia

Już po raz czwarty odbyły się w Moskwie w centrum wystawienniczym Expostroj targi Expokamień 2003 adresowane do branży kamieniarskiej. Imprezę przeprowadzono w dniach 24- 27 czerwca 2003 roku w pawilonie 69 centrum. Ideš przyœwiecajšcš organizatorom Expokamienia jest pomoc rodzimym firmom w zorientowaniu się w sytuacji na œwiatowym rynku kamieniarskim, a także zwrócenie uwagi państwowych instytucji na problemy przemysłu kamieniarskiego Rosji. Wystawa organizowana jest przez firmę Gosstrojem Rosiji z inicjatywy największych firm kamieniarskich w kraju. W organizacji swój udział ma również niemiecka firma Hummel, dzięki czemu w imprezie udział wzięło kilka firm niemieckich, znanych również i na polskim podwórku, m.in. Juma i Burghard GmbH. O potrzebie istnienia takiej imprezy na tutejszym rynku œwiadczyć może stały wzrost liczby wystawców podczas kolejnych edycji Expokamienia. W tym roku liczba wystawców znów wzrosła, tym razem o 35 % w stosunku do poprzedniej edycji, zajęli oni powierzchnię o 15% większš od ubiegłorocznej. Swoje wyroby wystawiło dwieœcie firm z różnych stron œwiata, m.in. z Belgii, Grecji, Hiszpanii, Włoch, Portugalii, Uzbekistanu i Ukrainy. Po raz pierwszy w rosyjskiej stolicy wzięły udział firmy z Egiptu, Indii, Turcji, Serbii i Czarnogóry oraz z Bułgarii. Włochy reprezentowało czterdzieœci firm z sektora maszyn do wydobycia i obróbki kamienia naturalnego. Polska miała jednego przedstawiciela, był nim pieszycki Promasz. Ponad jedna trzecia spoœród tegorocznych wystawców brała udział w pierwszych edycjach targów. Na tutejszej imprezie wystawiły się firmy reprezentujšce różne podsektory branży kamieniarskiej, byli więc producenci maszyn do wydobycia kamienia, maszyn i narzędzi do obróbki kamienia, urzšdzeń do zagospodarowywania odpadów powstałych na skutek obróbki kamienia oraz wielu innych. Dla odwiedzajšcych moskiewski Expokamień 2003 był okazjš do zapoznania się z nowoczesnymi technologiami kamieniarskimi, a także współczesnymi tendencjami w stosowaniu kamienia w architekturze i sztuce użytkowej. Warto przy okazji wspomnieć o tym, że dzisiejsza Moskwa w oczach architekta to miejsce doœć szczególne, nietrudno tu bowiem spotkać obiekty reprezentujšce najnowsze tendencje w œwiatowej architekturze, zresztš takich zaskoczeń i kontrastów z różnych dziedzin działalnoœci ludzkiej jest tu dużo więcej. Ale... któż jest w stanie zrozumieć wschodniš mentalnoœć... Wracajšc do tematu, targi w Moskwie to dla innostranców okazja nie lada, by przyjrzeć się potentatom rosyjskiego rynku kamieniarskiego, którzy do Moskwy œcišgnęli ławš. Najmocniejsi udziałowcy rynku kamieniarskiego, znani nawet poza granicami kraju, ulokowali swe firmy w różnych częœciach Rosji. Na targach pokazali swój sprzęt, wyroby i półprodukty z kamienia naturalnego. Rosja to z pewnoœciš interesujšcy rynek dla wielu producentów z krajów europejskich. Włosi, jak widać to choćby po liczbie wystawców, silnie szturmujš rynek rosyjski wyprzedzajšc inne nacje. Mówi się głoœno, że sš tam o jeden krok dalej od innych swoich konkurentów - widać ich rozpoznanie tamtejszych układów pozwala na tak odważny krok, jak wejœcie na dosyć jednak mocno niepoukładany pod każdym względem rynek rosyjski. Ale kto nie ryzykuje ten przegrywa. Nie należy zapominać, że Rosja to wielki kraj o wielkim potencjale i wręcz niewyczerpywalnych możliwoœciach?

CARRARA MARMOTEC

W dniach 4-7 czerwca 2003 roku już po raz dwudziesty czwarty odbyły się targi Carrara Marmotec. Impreza była tradycyjnie zorientowana na kamienie, w tym głównie na marmury, ale w końcu Carrara to światowa stolica tego pięknego kamienia. W uroczystym otwarciu imprezy uczestniczyli przedstawiciele władz regionu. Każdego roku organizatorzy targów starają się przyciągnąć zwiedzających nowymi propozycjami programowymi a także atrakcjami towarzyszącymi targom. Jedną z nich było uroczyste wręczenie nagród w konkursie Marble Architectual Awards 2003 adresowanym do architektów (więcej o konkursie piszemy na stronach 26, 28, 29). Inną specyficznie kamieniarską atrakcją podczas ostatnich targów w Carrarze była ekspozycja całej gamy maszyn związanych z przenoszeniem i transportowaniem kamienia. Ponadto gospodarze zaprosili delegatów z różnych państw świata do zwiedzania okolicznych kopalń marmuru, co ma charakter i marketingowy, i promocyjny regionu. A że tego typu atrakcje oddziałują na wyobraźnię, redakcja Świata Kamienia miała okazję doświadczyć w ubiegłym roku. Znakomitym pomysłem był projekt nazwany Idea&Prodotto. Polegał on na tym, że organizatorzy targów w specjalnie wytyczonym miejscu poprzez różne media prezentowali cały proces użycia kamienia od pomysłu poprzez projekt do instalacji. Można było także zobaczyć wszystkie etapy tworzenia wyrobu przez rzeźbiarzy, aż do momentu jego sprzedaży. Idea&Prodotto to szansa dla mniejszych firm, które normalnie nie mogłyby wystawiać się podczas targów. Na powierzchni 2000 metrów kwadratowych przeznaczonych pod Idea&Prodotto firmy miały okazję zaprezentować różne podejścia do artystycznej obróbki marmuru. “Sukces, który utwierdza nas w tym, że warto było organizować tego typu przedsięwzięcie, sprawia, że jesteśmy wdzięczni, iż tak wiele firm oraz związków handlowych zdecydowało w nim uczestniczyć rozumiejąc, że jest to dla nich szansa na promocję” powiedział Norberto Ricci, prezydent Izby Handlowej Carrara Massa. Do spostrzeżeń obserwatorów tegorocznego wydania targów w Carrarze zaliczyć trzeba niewielką liczbą zwiedzających, co potwierdza słabnące notowania imprezy, której zdecydowanie nie pomaga kiepski stan światowej gospodarki. A trzeba przyznać, że gospodarze nie stoją z założonymi rękami, tylko czynią co mogą, by ściągnąć jak najwięcej zwiedzających i wystawców. Do działań tych należy zaliczyć różnego rodzaju akcje promocyjne targów za granicą, seminaria w Polsce i Rosji, a także inne o podobnym charakterze. Od strony organizacyjnej wszystko zagrało jak należy, na każdym kroku widać było wieloletnie doświadczenie. Na plus organizatorom trzeba zapisać użycie klimatyzacji podczas okropnego upału, który mógł zniechęcić do zarstwa. Jeśli idzie o zestaw firm wystawiających się raczej gruntownych zmian nie zaobserwowano, mniej więcej ich skład był podobny do tego, jaki można było spotkać w zeszłym roku. Konstatując należy stwierdzić, że w stolicy światowego marmuru nie wydarzyło się nic spektakularnego, natomiast organizatorzy jak i wystawcy oczekują z utęsknieniem zmian na rynku europejskim, które ruszą gospodarkę.

Norynberga- sukces mimo kryzysu

Wolfdietrich Elbert, szef Departamentu Polityki Kultury w Konsulacie Europejskim w Strasburgu, na otwarciu targów Stone+tec 2003 podkreślił w swoim przemówieniu dwa zasadnicze aspekty użycia kamienia naturalnego w restauracji obiektów architektonicznych: “Konserwacja to zachowywanie, ale też informacja z przeszłości i codzienny pożytek z tego, co zostało nam dane. Musi być skierowana ku przyszłości, kreować nowe wartości i przyczyniać się do tego, by stworzyć Europę i świat lepszym miejscem do życia”. To i kolejne stwierdzenia, prezentujące punkt, w którym znalazła się dzisiaj światowa branża kamienia naturalnego, padły podczas oficjalnego otwarcia targów Stone+tec na pięknym zamku, którego najstarsza część pamięta czasy XI-wiecznej Norymbergii. Cytowane słowa dobrze współgrały z miejscem ich wypowiedzenia. Trzynaste wydanie targów Stone+tec 2003 w norymberskim centrum wystawienni-czym zakończyło się 1 czerwca 2003. Ofertę wystawienniczą obejrzało w ciągu czterech dni trwania imprezy 40.199 zwiedzających, co stanowi gorszy wynik od poprzedniego jej wydania, kiedy przez powierzchnie Nürnberg Messe przewinęło się 46.102 handlowców z całego świata. Jak poinformował organizator targów, większa była w tym wydaniu liczba zwiedzających z zagranicy, bo około 28%, podczas gdy dwunaste wydanie Stone+tec przyciągnęło 24%. Liczba międzynarodowych gości zwiększyła się o 4% głównie za sprawą licznych odwiedzających z krajów Europy Środkowo-Wschodniej, szczególnie z Czech, Słowenii oraz Rosji. Ogólnie na powierzchni 44.000 mkw. wystawiło się 1172 firm (2001: 1251 firm) z 56 państw prezentując obszerną ofertę pomników nagrobnych, maszyn i urządzeń oraz współczesnych technologii kamieniarskich. 34% wystawców reprezentowało firmy niemieckie, a pozostałe 66% to wystawcy zagraniczni. Blisko trzy czwarte wystawców zaprezentowało nowy produkt lub udoskonaloną wersję już istniejącego. Sondaże przeprowadzone wśród wystawców wykazały, że w dziewięciu przypadkach na dziesięć ocena efektów imprezy rozciągała się od satysfakcjonującej do bardzo dobrej.Targi stworzyły znakomitą sposobność do nawiązania kontaktów z reprezentantami branży kamieniarskiej ze wszystkich niemal kontynentów, przy czym wystawcy wyrażali zadowolenie z możliwości dotarcia do wszystkich grup klientów, na których im zależało. Prawie 90% wystawców stwierdziło, iż zawarło nowe kontakty biznesowe, a około 70% wystawców wyraziło swoje zadowolenie z osobistego udziału w targach. Ponad połowa wystawców zaraz po zakończeniu Stone+tec 2003 zadeklarowała udział w następnej jego edycji. “Stone+tec 2003 pozytywnie nas zaskoczył” - powiedział Walter Hufnagel, członek zarządu Nürnberg Messe. “Nasze oczekiwania były bardzo powściągliwe z uwagi na trudną obecnie sytuację w budownictwie w Europie Środkowej oraz histerię SARS, jaka panowała przed targami. Spadki w liczbach wystawców oraz zwiedzających odzwierciedlają obecną sytuację na rynku, nie odbiło się to na szczęście na jakości targów”. Rzeczywiście organizacyjnie wszystko było jak w szwajcarskim zegarku, może nawet za bardzo, bowiem wszelkie próby uzyskania doraźnej pomocy, szybkiej i bezproblemowej, napotykały na przeszkody natury sztywno pojmowanego przydziału kompetencji i obowiązków poszczególnych pracowników. Efekt był taki, że kiedy jedna z ekip polskich wystawców chciała uzyskać pomoc w szybkim przemieszczeniu towaru na swoje stoisko, okazało się to niemożliwe bez pominięcia całej proceduralnej drogi poleceń służbowych. No cóż, niemiecka perfekcja... Ogólnie XIII Międzynarodowe Targi Kamienia i Technologii Obróbki Kamienia należy uznać bezsprzecznie za bardzo udane, mnóstwo było tu kontaktów osobistych z kamieniarzami, okazji do zdobycia informacji o światowym i lokalnych rynkach kamieniarskich. Wszystko co nowe w światowym kamieniarstwie można było zobaczyć na własne oczy, dotknąć i stwierdzić, na ile anonse reklamowe pokrywają się z rzeczywistością. Obecni na stoiskach reprezentanci firm chętnie i z całą dostępną dla nich sympatią informowali w sposób wyczerpujący o swojej ofercie. Nietrudno było o konstatację, że mimo wzrostu udziału w światowym rynku kamieniarskim państw z Azji oraz Ameryki Południowej, wciąż jednak to Europa dyktuje trendy we współczesnym kamieniarstwie. A propos trendów. Ostatni trend, który silnie uwidocznił się na targach, to dążenie dystrybutorów kamienia do przedstawienia w swojej ofercie oryginalnych kamieni budowlanych, a więc nowych, niepowtarzalnych, dotychczas nieobecnych, przy czym wysokość ceny nie odgrywała tu istotnej roli. Dlatego powodzeniem cieszyły się kamienie ze stoiska m.in. firm z Egiptu czy nowe propozycje firmy Antolini Luigi, o których piszemy na stronie 47. Co do nowych urządzeń do obróbki kamienia nie zanotowano żadnych rewolucyjnych rozwiązań, a jedynie udoskonalone wersje dotychczas istniejących. Interesującą propozycję przedstawili Japończycy. Dotyczyła ona urządzenia do tworzenia grafik na kamieniu, była to więc oferta skierowana do użytkowników ploterów, urządzeń do piaskowania itp. Konstruktorzy z kraju kwitnącej wiśni opracowali elektroniczne urządzenie przetwarzające obraz zarejestrowany elektronicznym aparatem fotograficznym bądź kamerą na przestrzenny punktowy, uzyskiwany niczym w technologii rastrowej poprzez punktowanie specjalnym elektronicznym punktakiem. Efekt prezentowany na stoisku, gdzie niewielkich rozmiarów urządzenie stale wykonywało różnego rodzaju wizerunki, był znakomity i dlatego pewnie stoisko przez cały czas oblegał wianuszek gapiów. Potwierdziła się też opinia, że standardem wśród europejskich firm kamieniarskich jest dziś obrabianie powierzchni kamieni na antik, czyli mniej więcej spłomieniowanie jej, a następnie polerowanie odpowiednimi szczotkami. Efekt fantastyczna faktura powierzchni przy zachowaniu właściwości antypoślizgowych. Trzeba powiedzieć, że tegoroczna edycja Stone+tec zdominowana została przez reprezentantów rynku chińskiego i indyjskiego. Niewątpliwie ich oferta nie może być już kwitowana lekceważącym machnięciem dłoni, bowiem jej bogactwo i poziom przy jednocześnie dużych możliwościach dostosowania ceny do klienta nie pozwala na to. Obserwacje targowe pozwalają też stwierdzić, że w całej tej wielkiej liczbie firm azjatyckich i europejskich mało zauważalna była oferta z Brazylii. Rozmowy przeprowadzane w czasie targów pokazały, że w ocenie obecnej sytuacji w sektorze kamienia naturalnego na świecie zarówno wystawcy, jak i zwiedzający byli zgodni, iż nie jest najlepiej. Tylko 16% wystawców oraz 21% zwiedzających widzi pozytywne zmiany, ale ponad połowa oczekuje dalszego pogarszania się sytuacji ekonomicznej w przemyśle. Ocena co do przyszłości też jest dosyć sceptyczna. Poza wyrobami, podczas targów zaprezentowano cykl programów około targowych. Siedem firm uczestniczyło w tzw. Stone Ambience w hali numer 1, gdzie zaprezentowano między innymi pomysły nowoczesnych rozwiązań dla domu: od wykończeń łazienek po posadzki (wszelkiego rodzaju blaty marmurowe oraz granitowe) oraz włoską mozaikę. Odbyło się także wręczenie nagród w konkursach na najlepszą realizację kamieniarską w Niemczech oraz konkurs dla architektów. Obie imprezy miały prestiżowy charakter, przemówienia wygłosili oficjele z tutejszych związków branżowych, a także zaproszeni przedstawiciele rządu. Wszystko zorganizowane na wysokim poziomie, z odpowiednią oprawą muzyczną, która rozładowywała napięcie tworząc bliższy kontakt między sceną a publicznością. Przyznawane nagrody, jak stwierdzono w uzasadnieniu, miały zwrócić uwagę na nieprzeciętnych wykonawców czy projektantów, którzy są w stanie przyciągnąć uwagę rynku inwestorskiego i dać przekonanie o nieprzemijających walorach obiektów z kamienia, a także współczesnej użyteczności kamienia jako nowoczesnego materiału budowlanego. Wiele z prezentowanych prac charakteryzował ascetyzm formy i charakterystyczne dla współczesnej architektury; przestrzeń, prostota, łączenie różnych materiałów (szkło, metal, kamień, drewno), futurystyczne kształty itp. Miłym akcentem targów była zauważalna obecność Polaków, którzy albo jako reprezentanci firm światowych, albo jako wystawcy czy odwiedzający dali znać o swoim istnieniu. Rzeczywiście obok agresywnie wchodzących na rynek europejski kamieniarzy z Dalekiego Wschodu to właśnie nasi specjaliści od kamienia są postrzegani w kraju Guttenberga jako bardzo poważna konkurencja. Choć może prezentowane wyroby nie stanowiły przełomowych rozwiązań, to jednak ich poziom był wystarczająco dobry, by zainteresować wielu potencjalnych klientów, którzy doceniali także atrakcyjność ceny i pełny serwis z w końcu nieodległej od Norymbergii Polski. Odnotować należy obecność na targach takich m.in. firm, jak ABRA, Kamieniarz Kielce, Kalinowski, Kopalnia Długopole, E.C.B ze Zgorzelca, Kopalnia Piaskowca S.A. z Bolesławca, GMP Technik, Granit Strzgom S.A., K.R.W. Stone-Art, Z&Z Stein z Pisarzowic.Rozmowy na poszczególnych stoiskach polskich wystawców potwierdzały opinię o norymberskiej imprezie, że poszukując możliwości rozwoju, koniecznie trzeba na niej być, bowiem liczba kontaktów zawieranych w czasie jej trwania, ich jakość, są nieocenione dla prężnej, myślącej o przyszłości firmy. Biorąc udział w targach Stone+tec wchodzi się w obieg ponad lokalny, co gwarantuje i więcej zleceń, i daleko szersze perspektywy rozwijania biznesu, i dużo głębszą wiedzę o potencjale rynku oraz kierunkach i modach współczesnego kamieniarstwa. Obok zgodnych opinii na temat pozytywnych efektów przyjazdu do Bawarii, wszyscy podkreślali wyraźnie mniejszą liczbę zwiedzających i słabszą obsadę wystawców. Kryzys daje się wszystkim we znaki i stąd taki a nie inny obraz sytuacji. Miejmy nadzieję, że za dwa lata czternasta edycja targów Stone+tec odbywać się będzie w lepszej sytuacji ekonomicznej światowej gospodarki, tym bardziej że dla nas będzie to już zupełnie nowy czas - czas europejski...

 

Nie czekaj dodaj firmę

do naszego katalogu!

 

 

Dodaj firmę...

 

Dodaj ogłoszenie drobne

do naszej bazy!

 

 

Ogłoszenia...

45-837 Opole,
ul. Wspólna 26
woj. Opolskie
Tel. +48 77 402 41 70
Biuro reklamy:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Redakcja:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.">
     Wszystkie prawa zastrzeżone - Świat-Kamienia 1999-2012
     Projekt i wykonanie: Wilinet