O CIĘCIU WODĄ W PRZEMYŚLE
- Szczegóły
-
Opublikowano: piątek, 14, listopad 2014 13:22
Czy skalpel chirurgiczny można wyciąć wodą? Jak szybko i efektywnie stworzyć lustro art deco? Czym różni się wycinanie plazmą od wycinania wodą? Trzecie spotkanie w ramach czwartej edycji zajęć Waterjet Academy, które dotyczyło zastosowania waterjeta w przemyśle, przyniosło uczniom Technikum Mechanicznego w Elblągu odpowiedzi na te i wiele innych pytań.
Czwarta edycja projektu „Kropla Drąży Wiedzę” w ramach Waterjet Academy trwa. Wykłady prowadzone są na terenie Elbląskiego Parku Technologicznego. Uczniowie drugiej klasy Technikum Mechanicznego o profilu mechatronika tym razem mogli dowiedzieć się na czym polega zastosowanie waterjeta w przemyśle. Jak się okazało maszyny do cięcia wodą wykorzystywane są w lotnictwie i kosmonautyce, w motoryzacji, podczas produkcji urządzeń elektrycznych, przy produkcji wind, w medycynie, czy w urządzeniach do technologii żywności. Żeby łatwiej było sobie to wyobrazić pokazano również filmy, które w sposób dokładny obrazują procesy produkcyjne.
Jedną z dziedzin, która również wykorzystuje waterjety jest przemysł obronny. O tym, dlaczego ich używanie jest ekonomiczne, o ile urządzeń mniej trzeba używać podczas produkcji i jakie są różnice pomiędzy maszynami do cięcia wodą a laserem opowiadał Paweł Serzysko z firmy PIT-RADWAR S.A.
- Umożliwiło nam to oszczędzanie materiałów, czy wykonywanie w sposób zaawansowany detali. W tej chwili, mając dwie takie maszyny, jesteśmy w stanie zapewnić cięcie dla pracowników dwóch zmian – mówił Paweł Serzysko. – Zaletą tej technologii jest to, że w bardzo krótkim czasie możemy przestawić się z jednej pracy produkcyjnej na drugą. Wycinamy rzeczy o grubościach od 150 mm, aż po końcówki do lutowania z blaszki 0,5 mm.
Po przygotowaniu projektu elementu, jaki będzie wycinany, załączone oprogramowanie sugeruje parametry związane z obróbką materiału, czyli czas i prędkość cięcia oraz zużycie garnetu. Ponadto jakość wycinanego elementu nie wymaga dodatkowego nakładu pracy.
Oprac. KC
Fot. jetsystem.pl