Artystyczne przejawy dowiadczania wiata od zarania dziejów ludzkoci wskazywały zawsze na element boski w człowieku, na fakt, że jest on nonikiem jakiego pierwiastka, który przerasta swym geniuszem dosłownoć powszechnego postrzegania rzeczywistoci. Te rzadkie przejawy rozłupywania wydawałoby się solidnej materii wprowadzały i wcišż miejmy nadzieję wprowadzajš ludzkoć w zadziwienie i niepewnoć, czy aby codzienna dosłownoć bytu jest jedynym wymiarem rzeczywistoci, czy aby nie ma ona drugiego bšd wielu wymiarów. Artyci dzięki swej wrażliwoci sięgajšc często intuicyjnie tylko w nie zawładnięte jeszcze przestrzenie wiata korzystajš w tym celu z różnych noników wyrazu ich rozedrganych głębokš wrażliwociš serc i umysłów. W ich gronie sš też ci, którzy w celu wyznaczenia nowych obszarów powszechnego dowiadczenia rzeczywistoci, korzystajš z najtwardszego przejawu materialnego wiata kamienia. To oczywicie rzebiarze, dzięki którym mamy dzi zachowane różne dowody duchowoci człowieka sprzed nawet tysięcy lat. Obecnie kamień nadal jest najbardziej pierwotnym, ale zarazem bardzo atrakcyjnym, a nawet luksusowym, materiałem rzebiarskim i budowlanym. Jest to materiał trudny w obróbce, ale dzięki swym niezwykłym cechom pozwolił istnieć do dzi różnym obiektom, które cieszš się współczenie statusem zabytków archeologicznych, dokumentujšcych działalnoć człowieka na przestrzeni dziejów. Adam Stachowicz zainteresował się trudnymi materiałami w czasie studiów na ASP w Gdańsku. Pod kierunkiem profesora Edwarda Sitka, zaczšł tworzyć rzeby w metalu, a w pracowni konserwacji kamienia, pod kierunkiem profesorów Romana Chomicza i Stanisława Gierady, rozpoczšł przygodę z kamieniem. O jej owocach przekonać mogš Czytelników prace powstałe w tym czasie, między innymi rekonstrukcja na podstawie dokumentacji fotograficznej z muzeum w Dijon rzeby Clausa Schlutter'a. Praca polegała na żmudnym i bardzo precyzyjnym wykonaniu modelu rzeby i przekuciu jej w piaskowcu.Kilkuletnia działalnoć zawodowa doprowadziła do otwarcia własnej pracowni artystycznej, podstawš jej udanego funkcjonowania stało się mocne osadzenie w realiach dobrego rzemiosła. Charakterystyczne dla pracowni sš realizacje we wszystkich szlachetnych materiałach naturalnych, takich jak: kamień, metal, drewno, szkło. W ten sposób rozwinęła się różnorodna twórczoć wynikajšca ze współpracy architektów, rzemielników wielu branż, oraz artysty skupiajšcego dowiadczenia wszystkich dziedzin. Jego kunszt doceniono wysoko zlecajšc mu wykonanie krzesła inkrustowanego rzebionymi elementami dla Ojca więtego, ponadto przyznajšc nagrody na Międzynarodowym Plenerze Kowalskim zorganizowanym w Gniewie przez Stowarzyszenie Polskich Artystów Kowali w 2001 r. za walory artystyczne", a w 2002 r. "za najlepszy pokaz kucia" na kolejnej edycji tej imprezy. Na wrażliwoć twórczš Adama Stachowicza na pewno duży wpływ miał Gdańsk z jego zabytkami, które przetrwały zawieruchy wojenne. Obfitujš one w mistrzowskie użycie kamieni, sporód których najczęciej stosowanym był i najprawdopodobniej nadal jest piaskowiec. To ten włanie materiał ma wspaniałš historię zaklętš w wiekowych obiektach gdańskiej Starówki, ale przecież nie tylko tam.
Kamień w pracach Adama Stachowicza
Chrystus.
Rzeba ta to rekonstrukcja na podstawie dokumentacji złożonej z dwóch fotografii. Przedstawia Chrystusa Umęczonego - popiersie, które wyznacza przełom wieków. Autorem oryginału jest Claus Schlutter. Adam Stachowicz wybrał te niezwykłe dzieło jako temat swojej pracy i wykonał poniższe rzeby.
Chrystus z Otwocka.
W tym przypadku mamy już do czynienia z rzebš autorskš Stachowicza, zarówno w sferze koncepcji, jak i jej realizacji. Przedstawia ona Jezusa niosšcego wiatu Dobrš Nowinę. Postać Chrystusa jest pełna dynamiki - Syn Boży w pozie wędrowca przemierzajšcego wiat gestem wskazuje na swe serce, które otwarte jest na ludzi pogršżonych w grzechu, cierpieniu i braku nadziei. W celu wykonania tego niezwykłego dzieła autor osobicie wybierał kamienny blok w kamieniołomie pod Szydłowcem. Jego założeniem było, aby kamień był jednorodny, bez przebarwień i skaz. Zależało mu na tym, by figura była wykonana z jednego bloku. Wysokoć samej figury bez podstawy wynosi 2,70 m, waga około 1,7 tony (przed obróbkš blok ważył 5,5 tony). Realizacja udała się bez potrzeby uzupełnień i doklejeń. Ciekawostkš jest fakt, że do wykonania nawet najdrobniejszych detali używano jedynie dłuta pneumatycznego, bez żadnych kamieni szlifierskich i tym podobnych delikatnych narzędzi.Realizacja udała się między innymi dzięki współpracy z Tuwdendorżem Darizowem, który pomagał przy przekuwaniu kamienia, i Sławomirem Turskim, głównym wykonawcš cięższych prac kamieniarskich.
Portale i kominek.
Elementy architektoniczne.
Przy realizacji elewacji i portalu w Brzenie Stachowicz wykazał swój zmysł projektanta, w czym niemały udział miała też wspólnie prowadzšca z nim pracownię Joanna Bober, architekt. Kariatydy, róża i ciana malowana z drzewami sš elementami współpracujšcymi z kamieniarkš, wykonane sš ze sztucznego piaskowca i stiuku. Wntęrze kariatyd kryje w sobie profile none, rynny spustowe oraz instalacje elektryczne (podobnš funkcję pełni rzeba przedstawiajšca Chronosa). Architektem nadzorujšcym całoć realizacji był Szczepan Szotyński. Był on również współautorem koncepcji tych elementów. Te elementy architektoniczne powstały przy udziale Sławomira Turskiego, który wykonywał większe elementy kamieniarskie. Detale rzebiarskie to już robota artysty Adama Stachowicza.45-837 Opole, ul. Wspólna 26 Woj. Opolskie Tel. +48 77 402 41 70 Tel. +48 77 402 81 22 Advertising: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.">This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. Office: This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.">This email address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. |