KONKURS NA POMNIK MARSZAŁKA JÓZEFA PIŁSUDSKIEGO

KONKURS NA POMNIK MARSZAŁKA JÓZEFA PIŁSUDSKIEGO

Z inicjatywą przedsięwzięcia wyszedł Społeczny Komitet Budowy Pomnika Marszałka Józefa Piłsudskiego w Poznaniu. Krótko potem, we wrześniu ubiegłego…

Czytaj...
HARD ROCK HOTEL

HARD ROCK HOTEL

Jedna z najnowszych realizacji, za którą stoi firma stoneCIRCLE, zyskała wiele prestiżowych nagród. Bar hotelowy otrzymał nagrodę Best…

Czytaj...
LAGASCA 99 I COSENTINO

LAGASCA 99 I COSENTINO

Zlokalizowany w dzielnicy Salamanca w Madrycie budynek mieszkalny Lagasca 99 nawiązuje swym charakterem do obiektów architektury wokół niego,…

Czytaj...
BUDUJMY EKOLOGICZNIE, ALE WYDAJNIE!

BUDUJMY EKOLOGICZNIE, ALE WYDAJNIE!

Taki apel do Ministerstwa Rozwoju wydało w połowie sierpnia br. dwanaście organizacji branży budowlanej, deweloperskiej, biznesowej i architektonicznej.

Czytaj...
Frontpage Slideshow | Copyright © 2006-2011 JoomlaWorks Ltd.

Z NOWYM ZARZĄDEM W PEŁNOLETNIOŚĆ

Jakie cele zrealizuje nowy zarząd? To podsumujemy i ocenimy w 2020 roku po 4 latach aktywności. Na razie tworzą się wspólne wizje i plany. Związek Pracodawców Branży Kamieniarskiej ma już 16 lat!. I Zjazd Kamieniarzy Polskich odbył w Szklarskiej Porębie w dniu 24- 26 lutego w 2000 roku. Tam wybrano komitet Stowarzyszenia Kamieniarzy Polskich. Miesiąc później na I Walnym Zjeździe wytypowana nazwę ZPBK i wybrano pierwszy zarząd, któremu przez 8 lat przewodniczyła śp. Bożena Modlińska, kolejne dwie kadencje przewodniczył Stanisław Sitarz.

zpbk 1-Niech nowy zarząd z sukcesem i nowymi pomysłami wprowadzi więc związek w pełnoletniość - takimi słowami podsumował wybory nowego zarządu ZPBK Krzysztof Skolak wybrany na Prezesa Zarządu piątej w historii związku kadencji. Do pięcioosobowego składu zostali wybrani: Marian Sroka - wice prezes, Jan Ziętek - wice prezes, Michał Firlej - członek zarządu i Jan Łobodziec - członek zarządu.

XIX Walny Zjazd ZPBK odbył się od 15 do 17 kwietnia 2016 r. w Wałbrzychu na zamku Książ. Przyjechało 27 osób - członków związku, zwyczajnych jak i honorowych oraz wspierających. Tymczasem w głosowaniu nad uchwałami i w wyborach nowego zarządu, komisji arbitrażowej i rewizyjnej liczyło się aż 52 głosów.. Dlaczego tak? Ano 28 firm przekazało upoważnienia do głosowania innym osobom. Precedens ten można skomentować dwojako.. Można to uznać za sukces frekwencji, skoro uprawnionych do głosowania jest 79 członków. Nasuwa się jednak pytanie, dlaczego zabrakło 27 firm, skoro to tak ważne wydarzenie?

Obrady przebiegały zgodnie z porządkiem ustalonym już miesiąc przed spotkaniem. Ustępujący Prezes Stanisław Sitarz przedstawił sprawozdanie za ostatni rok działalności oraz sprawozdanie finansowe, a dotychczasowy Przewodniczący Komisji Rewizyjnej ( Krzysztof Skolak) bez zarzutów ocenił działalność związku. Walny Zjazd udzielił absolutorium zarówno zarządowi jak i komisji Rewizyjnej. Podjęto wszystkie zaplanowane i niezbędne do funkcjonowania organizacji uchwały. Na samym końcu odbyły się wybory nowych władz i komisji. Z sali padły kandydatury na członków zarządu. Po wyborze zarządu przystąpiono do wyborów Komisji Rewizyjnej. W wyborach jawnych jednogłośnie wybrano: Krzysztofa Nowakowskiego, Wojciecha Popielskiego i Dariusza Karcza. Do Komisji Arbitrażowej wybrano: Pawła Wojaka, Romana Mitoraja, Antoniego Młynarskiego, Piotra Bartosza, Marka Szalwę.

Po zakończonych wyborach przyszedł czas na refleksje. Tomasz Żółkiewicz wyrażając swoją subiektywną opinię na temat ostatnich 4 lat działania ZPBK za cenne uznał fakt, że związek istnieje i działa -podkreślił m.in. aktywną działalność zespołu konsultacyjnego przy ZPBK. Obaj pozytywnie ocenili realizację projektu we współpracy z branżową organizacją niemiecką i pozyskanie na ten cel funduszy na szczeblu międzynarodowym. Plusem było również nawiązanie współpracy z organizatorami targów branżowych w Polsce. Padły również podziękowania dla redaktor naczelnej „Świata Kamienia” za działania integrujące branżę - chodzi o organizację grupowych wyjazdów na targi kamieniarskie na świecie.

Z minusów wymieniono: słabą obsługę biura ZPBK w Strzegomiu, brak nowych członków z rejonu Strzegomia, niechęć do zmian (czego przykładem ma być niemodne już logo ZPBK), brak promocji logo Kamień Naturalny, słaba aktywność strony www, brak sprawozdań ze spotkań EUROROC-u, brak efektu z członkostwa w Strzegomskim Klastrze Kamieniarskim, brak promocji w mediach branżowych, kiepska jakość merytoryczna prelekcji na zjazdach.

zpbk foto zjazdNa ręce nowego zarządu złożono wolne wnioski, m.in. postulat wypracowania wizji rozwoju ZPBK, pozyskania nowych członków (mowa była o kolportażu ulotek "Przystąp do ZPBK"), aktywizację biura, przygotowanie nowych projektów z Niemcami i Czechami oraz utrzymanie współpracy z partnerami,  finansowanie działalności ZPBK z innych funduszy pomocowych, powstanie grupy zakupowej i giełdy transportowej, nawiązanie współpracy z branżą pogrzebową i wykorzystanie doświadczeń innych związków branżowych.

Nastroje po wyborach, jak to czasem bywa są mieszane Dobrze się stało, że "młoda krew" obejmuje najważniejsze funkcje w strukturach organizacji. Jednak czy młodość wystarczy by powszechny marazm przekuć w sukces? Wszak wiele osób w kuluarach podkreślało, że zmiana była potrzebna od dłuższego czasu. Jednak wątpliwości są, a największe dotyczą pochodzenia większości nowych członków Zarządu ZPBK. Wszak aż 4 na 5 członków nowych władz to ludzie z okolic Strzegomia. Czy będą potrafili uzyskać mandat zaufania w branży z całej Polski? Czy też górę weźmie wyłącznie interes strzegomskiego zagłębia kamieniarskiego? Jak wreszcie będzie wyglądać współpraca Związku ze strzegomskim Klastrem Kamieniarskim? Pytań i wątpliwości jest wiele więcej.

Ponad tydzień po wyborach nowy zarząd po raz pierwszy zebrał się w Strzegomiu, aby omówić plany działania ZPBK Z naszych informacji wynika, że w pierwszej kolejności zebrani przedyskutowali zasady pracy i funkcjonowania na najbliższe miesiące i bardziej ogólnie, na całą kadencję. Wśród priorytetów znalazły się m.in. następujące punkty: intensyfikacja działań zmierzających do poprawy rozpoznawalności ZPBK w grupach docelowych (branża kamieniarska i jej otoczenie); delegacja uprawnień i dążenie do szerokiego udziału Członków w pracach ZPBK; optymalizacja działań zmierzająca do obniżenie kosztów; poprawa komunikacji z Członkami ZPBK i otoczeniem; działania zmierzające do udziału ZPBK w projektach unijnych. Ponieważ przed wyborami zabrakło indywidualnej prezentacji sylwetek kandydatów i ich programów, postanowiliśmy już po wyborach zebrać komentarze wśród wybranych członków zarządu. Efekt prezentujemy poniżej.
Redakcja
 
Krzysztof SkolakKrzysztof Skolak, nowy prezes związku był do niedawna pedagogiem w Technikum Górnictwa Odkrywkowego w Strzegomiu. Na co dzień pracuje w spółce GRANEX w Strzegomiu (rodzinna firma kamieniarska założona przez Bogusława Skolaka w 1991 roku), a od 2000 roku jest właścicielem firmy GRANIRO Narzędzia Diamentowe
Wybór do władz ZPBK to duże wyróżnienie. Dziękuję za okazane poparcie i zaufanie! Niemniej nie zamierzam narzucać swojej wizji przyszłości tej organizacji. Branża zmaga się z wieloma zjawiskami, które wymagają wspólnych działań. Chodzi tu zarówno o problemy jak i szanse. Ponieważ pierwsze posiedzenie Zarządu dopiero przed nami, nie wymieniam tutaj żadnych konkretów. Tematów do podjęcia jest bardzo dużo a nowy Zarząd musi je sprecyzować, a następnie określić priorytety i sposoby działań. Wypracowaną strategię działań przedstawimy w najbliższym czasie. Uważam, że będziemy w stanie skutecznie realizować zadania, które przed nami stoją. Oraz, że będziemy animatorami szerokiego udziału w pracach wszystkich członków ZPBK, którzy tylko wyrażą taką chęć. Sprawdzone działania i doświadczenia z Fundacji „Bazalt” i Klastra Kamieniarskiego będę przedstawiał kolegom jako możliwe do zastosowania w ZPBK.
 
Jan Ziętek 2Jan Ziętek, wice-prezes zarządu ZPBK jest też jednym z założycieli organizacji. Doświadczenie zawodowe w branży rozpoczął od prowadzenia zakładu kamieniarskiego razem ze swoim ojcem w 1969 roku. Od roku 1986 właściciel firmy Lastrico z Polic. Za swą działalność otrzymał wiele wyróżnień, z których najbardziej ceni Medal Komisji Edukacji Narodowej.
Jadąc na Walny Zjazd jechałem z myślą iż, oto następuje przysłowiowa zmiana warty, przyjdzie nowe. Przeżyłem szok, bo byliśmy świadkami Walnego Zjazdu w stylu, którego myślałem, że w swoim życiu nie przeżyję. Bo jak wytłumaczyć fakt, że prowadzący obrady, człowiek nie będący członkiem naszego związku zgłasza większość kandydatów do zarządu? Nie pozwala czy też nie wymaga, aby kandydaci powiedzieli o sobie o swojej wizji pracy w zarządzie? Nie doczekaliśmy się w decydującej batalii dwóch kandydatów na prezesa. Co bym chciał zrobić w tej kadencji? Na pierwszym miejscu należy postawić na liczebny rozwój związku. Na ok. 8 tys. podmiotów związanych z branżą kamieniarską, to jest nas garstka, którą musimy wszelkimi możliwymi sposobami powiększyć do co najmniej 200-300 –zrzeszonych w ZPBK. Należy też pilnie dostosować stronę internetową do obecnych czasów, powołać do życia zespół konsultacyjny, który zajmie się organizacją grupowych wyjazdów z naszymi mediami branżowymi, rozpocząć pozyskiwanie funduszy na naszą działalność poprzez wspólne projekty z naszymi partnerami, korzystanie z funduszy pomocowych. Należy zwołać na jesień Nadzwyczajny Walny Zjazd Związku (zamiast Kongresu Kamieniarskiego), na którym uporządkujemy nasz statut i - co koniecznie, powiększymy Zarząd o co najmiej 2-3 osoby, tak aby nie powtórzyła się sytuacja z XIX Walnego Zjazdu, że tylko 2 osoby z zarządu były obecne. Nadzwyczajne Walne winno rozważyć zmianę nazwy naszego związku. Jego nazwa jest archaiczna i nie przystoi do nas. Należy podjąć współpracę z innymi organizacjami, jak np. branża kominkowa czy też pogrzebowa. Zgłosić akces do organizacji o zasięgu ogólnokrajowym np. Związku Pracodawców.

Marian SrokaMarian Sroka, wice-prezes zarządu ZPBK ukończył górnictwo odkrywkowe na Politechnice Wrocławskiej. Jest prezesem zarządu firmy Kopalnie Piaskowca Sp. z o.o. w Bolesławcu, rzeczoznawczą w zakresie wykorzystania kamienia naturalnego w budownictwie i kamieniarstwie. W tym roku obchodzi 30. rocznicę pracy w branży kamieniarskiej.

W związku z nowym organizatorem targów Kamień we Wrocławiu, odbyła się żywa dyskusja na Walnym Zjeździe. Chodziło o objęcie patronatem targów Kamień 2016. Uważam, że nie powinny być dwie imprezy targowe w Polsce. We Wrocławiu powinno odbywać się raz w roku spotkanie kamieniarzy polskich, a nie drugie targi. Może przy okazji targów budowlanych? To jest moja propozycja.

Michał FirlejMichał Firlej, członek zarządu ZPBK od ubiegłego roku pracuje w komitecie technicznym zajmującym się wyrobami kamieniarskimi przy Polskim Komitecie Normalizacyjnym. Jest współwłaścicielem STONE CONSULTING, która zajmuje się m.in. szkoleniami i doradztwem dla firm związanych z wydobyciem, przerobem, obrotem, projektowaniem i montażem kamienia naturalnego.

Dobrym rozwiązaniem będzie doprowadzenie do dołączenia do prac normalizacyjnych ZPBK. Widzę jednak miejsce Związku w CEN (European Committee for Standarization).Głównie chciałbym zająć się dalszym upowszechnianiem wiedzy o normach wśród kamieniarzy. Niestety stale problem braku świadomości na ten temat przysparza wiele problemów.
 

STO I... ŻYJMY DŁUEJ

W chwili kiedy czytają Państwo te słowa, trzymacie w rękach 100. numer „Świata Kamienia”. Z prognoz śmiertelności wynika, że co trzecia osoba urodzona dziś dożyje setki, jest więc wielce prawdopodobne, że do Czytelników w tak sędziwym wieku dotrze wtedy nasz dwumiesięcznik opatrzony numerem 700!
 
100 wydanieKondycja naszego magazynu pozwala przypuszczać, że pierwsza setka to ledwie rozgrzewka. Z precyzją mistrza kamieniarskiego fachu docieramy do prenumeratorów w dwumiesięcznym cyklu. Nasze łamy zapełniają po dziś dzień autorzy pamiętający skromne początki pierwszego tytułu branżowego w Polsce.
 
– „Świat Kamienia” był motorem prawdziwej reklamy branży w Polsce i poza jej granicami – wspomina nasz długoletni autor tekstów Józef Maślaniec. – Magazyn stanowił pierwsze w dziejach dziennikarstwa (nie licząc krótkiej serii periodyków powojennych) autentyczne źródło informacji o przemyśle i technologii, bo też dotąd nasza branża była powszechnie kojarzona li tylko z tłuczeniem kamienia na potrzeby brukowania ulic. Przed wojną nie było kamieniarstwa, a rzemiosło to słusznie kojarzono ze sztuką elitarną.
 
Do czasu debiutu ŚK w powszechnym mniemaniu tradycję kamienia budowlanego wywodzono z budownictwa sakralnego. Po okresie transformacji ustrojowej konkurencja dla rodzimych złóż była o tyle uzasadniona, że nasze złoża pod kątem geologicznym okazywały się dość kiepskie, a koszty wydobycia niewspółmiernie wysokie do zysku, co zresztą znalazło odzwierciedlenie w zmniejszeniu wielkości wydobycia i produkcji kamieniarskiej z rodzimych surowców skalnych. Prywatyzacja zakładów górniczych surowców skalnych nastąpiła praktycznie w drugiej połowie lat dziewięćdziesiątych. W tym samym czasie konsumpcja kamienia naturalnego w krajach wspólnoty europejskiej poczęła rosnąć, a naturalny materiał zaczynał przeżywać renesans. Rozpowszechnienie importu kamienia w nowej rzeczywistości ekonomicznej naszego kraju sprawiło, że nie mająca precedensu aktywność przedsiębiorców czekała tylko jednego – nadania owej żywiołowości jakichkolwiek ram reprezentacji branżowej i koordynacji w sferze komunikacji.
 
100 wydanie 2ŚK powstał m.in. z inicjatywy Tomasza Czekaja – młody przedsiębiorca, stawiający od połowy lat dziewięćdziesiątych duże kroki w dziedzinie handlu, a krótko potem produkcji piaskarek do kamienia, nie miał wątpliwości.
 
– Branża musiała mieć swój tytuł prasowy. Głód informacji i potrzeba komunikowania się przedsiębiorców, bo przecież nie dla wszystkich chlebem powszednim były podróże zagraniczne i udział w targach, nie pozostawiały wątpliwości – wspomina decyzję powziętą ku uciesze pracowników firmy ABRA w pokoju hotelowym podczas targów… reklamy w Poznaniu.
 
Debiut dwumiesięcznika miał uzasadnienie również takie, że w tym samym czasie poczęły się krystalizować struktury reprezentacji branżowej. Związek Pracodawców Branży Kamieniarskiej od początku miał medialnego patrona, a nasze łamy zyskały na merytorycznych treściach, zaangażowanych w jednoczenie środowiska kamieniarskiego.
 
TYTUŁ PRASOWY ZOBOWIĄZUJE
 
Od pierwszego numeru nasze łamy zdominowały doniesienia z targów o charakterze międzynarodowym – prym wtedy wiodła Norymberga, a Werona dopiero ścigała się o palmę pierwszeństwa. Z każdym kolejnym wydaniem przybywało tekstów o charakterze promocyjnym, więc i objętość magazynu rosła.
 
– Wszystko, co nowe, jest ciekawe, więc każdy reagował podobnie i w ślad za reklamą bloków kamienia z Finlandii na łamach ŚK poszły kolejne firmy – wspomina początki współpracy Dominik Lis, jeden z naszych pierwszych reklamodawców. – Pamiętam, jakie emocje towarzyszyły oczekiwaniom na pierwszą dostawę kamienia. Te nieprzespane noce, gdy z żoną żmudnie adresowaliśmy 1200 kopert z powiadomieniami do naszych kontrahentów. A dziś? W pięć minut tworzę stosowny komunikat i za chwilę trafia do skrzynek e-mail.
 
W kolejnych wydaniach na stałe zagościły reklamy firmy Athena, słynącej po dziś dzień z kompetencji w dziedzinie materiałów z Grecji. Jak grzyby po deszczu rodziły się firmy importujące kamienny materiał, jako konsekwencja otwarcia granic i zniesienia barier celnych – import wreszcie miał zielone światło.
 
Gama surowców stała się atrakcyjna architektonicznie – branża odczuła niesłychany rozwój. Nieporównywalnie większy niż w sąsiednich krajach. Jednym z pierwszych potentatów w dziedzinie handlu kamieniem blocznym i w płytach, który otworzył zagraniczny oddział w Polsce (w 1993 roku), był niekwestionowany lider na rynku kamieni naturalnych w Belgii, firma Brachot-Hermant, a potem kolejne, m.in. M+Q – kluczowy dostawca kamienia naturalnego na rynku polskim od 2004 roku. Tymczasem infrastruktura kulała. Kto miał telefon stacjonarny i faks, ten był o krok przed konkurencją.
 
– Ja już na samym początku lat dziewięćdziesiątych miałem telefon w samochodzie, więc byłem w czołówce peletonu – śmieje się na wspomnienie owych czasów Tadeusz Modliński, właściciel firmy Kamieniarz, która to zadebiutowała podczas targów w Norymberdze już w 1993 roku.
 
Wolny rynek rozbudził niebywały apetyt wśród przedsiębiorczych Polaków, a kto zawczasu okopał się na upatrzonej pozycji, mógł w miesiąc dorobić się luksusowego samochodu. O niejednym „złotym królu” krążyły anegdoty (przydomek ten przylgnął szczególnie do nieodżałowanego Adama Bukackiego, właściciela firmy Chem-Stone – przyp. red.), bo też faktycznie marża na co bardziej wystawny pomnik sięgała wielokrotności kosztów jego wytworzenia! Maszyny sprzedawały się na pniu, bo potrzeba modernizacji tak kopalń, jak zakładów obróbczych była ogromna. Co kosztowniejszy i bardziej zaawansowany sprzęt (m.in. piły mostowe) stanowiły maszyny używane. Przez długi czas, zanim na dobre zagościła technologia sygnowana kompetencjami inżynierów włoskich, powodzeniem cieszyły się słynące z solidności produkcji niemieckiej (np. Fickert + Winterling). W tym samym czasie ciekawą ekonomicznie alternatywę stanowiły maszyny bazujące na polskiej myśli technologicznej (tu wspomnijmy nieżyjącego już Jana Wątrobę, jednego z pierwszych konstruktorów maszyn „made in Poland” w kapitalistycznej rzeczywistości i założyciela firmy Promech), ale nie zapominajmy też o trudnej do przecenienia roli drobnych, zwykle anonimowych rzemieślników. Pilarki czy nieskomplikowane technologicznie łupiarki, a przede wszystkim suwnice i sprzęt bliskiego transportu – to i podobne wyposażenie „składano” we własnym zakresie, nierzadko w warunkach garażowych – nieoceniona tu była rola zakładów ślusarskich.
 
BRANŻA
 
Z chwilą uruchomienia procesów modernizacyjnych w naszym kraju potrzeby kadrowe ujawniły się w nie notowanym dotąd stopniu. O ile absolwenci Akademii Górniczo-Hutniczej czy Politechniki Wrocławskiej tworzą nieprzerwanie do dziś trzon kadry górnictwa odkrywkowego, to zgoła inaczej wygląda sytuacja w przypadku zakładów kamieniarskich. Do nielicznych prób wskrzeszenia kształcenia zawodowego dochodziło li tylko w latach sześćdziesiątych XX wieku; w nowych, kapitalistycznych okolicznościach troska ta stała się sprawą wyłącznie wąskiego grona specjalistów. Efekt?

– Wykwalifikowanych robotników w tym zawodzie przez większość tych lat nie było i nie ma do dziś! – mówi Krzysztof Skolak, wieloletni nauczyciel jedynej w kraju szkoły o profilu kamieniarskim, a od XIX Walnego Zjazdu prezes ZPBK. – Robotnicy wykwalifikowani trafiali do kamieniarstwa (i trafiają obecnie) w bardzo ograniczonej liczbie dzięki klasom wielozawodowym, które skupiają osoby zdecydowane na zdobycie zawodów niszowych lub zanikających.

100 wydanie 4Co prawda w sandomierskim Zespole Szkół Technicznych i Ogólnokształcących funkcjonuje jedyne w Polsce Technikum Sztukatorstwa i Kamieniarstwa Artystycznego, tyle że klasa liczy… kilkoro zapaleńców. Summa summarum wielkie zasługi w dziedzinie wypełniania obowiązków szkolnictwa profilowego należy tu oddać inicjatywom nielicznych pracodawców (jak np. Przedsiębiorstwo Kamieniarskie „Wolski”, które od 1985 r. przeszkoliło setki młodocianych), realizowanym nierzadko przy współpracy z izbami rzemieślniczymi, działającej w Strzegomiu Fundacji „Bazalt” – mowa o plenerach dla studentów architektury krajobrazu – czy przy współpracy ze szkołami kamieniarskimi w Niemczech i Czechach, w ramach projektu współfinansowanego ze środków UE.

Akcesja unijna zapisała się w branży kamieniarskiej kolejną falą modernizacyjną parku maszynowego – tym razem przy potężnym wsparciu za sprawą dotacji z Regionalnych Programów Operacyjnych. Z dotacji firmy kamieniarskie finansowały przeważnie drogie maszyny: waterjety, linie polerskie, automaty CNC. Przy dofinansowaniu rzędu 30–50 proc. wartości inwestycji zrealizowano tylko w 2007 roku aż 92 projekty na kwotę 70 mln złotych.

Wspomnijmy wreszcie o potencjale liczebnym branży. W roku 1995 opracowany przez firmę h.g. BRAUNE katalog „Kamieniarz Polski” donosił o mniej niż 500 firmach. Tymczasem z najnowszych raportów na temat kondycji branży w ŚK wynika, że potencjał podmiotów, dla których dominującą działalnością jest „cięcie, formowanie i wykańczanie kamienia” (w rejestrze Regon pod symbolem podklasy PKD 23.70.Z), to ni mniej, ni więcej, tylko 6879 firm.

100 wydanie 3Jedno jest pewne: w ostatnich latach nastąpił w Polsce ilościowy, technologiczny i jakościowy rozwój branży kamieniarskiej. Nadal obowiązującym trendem jest spadek znaczenia kamieniarstwa nagrobkowego na rzecz tzw. budowlanki. Dziś przynajmniej 60% podaży to tzw. cienka płyta. Popyt na płyty nagrobkowe? Ten jest silnie skorelowany z liczbą zgonów i odwrotnie proporcjonalny do popularności kremacji zwłok. Szacuje się, że średnioroczne zapotrzebowanie na płyty nagrobkowe w Polsce wynosi około 2 mln m kw. i spada. Jakby tego było mało, w dobie przemożnej konkurencji tanich wyrobów z państw o szybkim wzroście konkurencyjności takich jak Brazylia, Rosja, Indie, Chiny (BRIC) coraz więcej zakładów ogranicza moce produkcyjne. Istotnym wydarzeniem było podpisanie porozumienia między Unią Europejską a Chinami o dostępie do rynku. Miało to miejsce w maju 2000 roku i ugruntowało drogę ChRL do członkostwa w WTO. Przecieranie bloków okazuje się zajęciem nierentownym na skutek polityki UE, która od wielu lat pozostaje głównym partnerem handlowym RPA. Współpracę reguluje traktat TDCA (ang. The Trade Development and Cooperation Agreement) z roku 1999, a z kraju tego aż 60% dóbr eksportowanych do UE to właśnie surowce (oczywiście złoto i diamenty, ale też właśnie kamień).

– Od momentu wejścia do UE oczywiście przyjęto do stosowania normy unijne. Co to zmieniło? Ano, w starych normach były określone wymagania, jakie musi spełniać kamień na taki czy inny wyrób. Obecnie są tylko sprecyzowane rodzaje badań, ale już określenie konkretnych parametrów leży w gestii projektującego, a wiadomo, jak jest ze znajomością kamienia wśród architektów – utyskuje Stanisław Sitarz, wieloletni działacz ZPBK.
Dlaczego architekci boją się kamienia? Skądinąd ważnym punktem poznańskiej imprezy Kamień-Stone w 2013 roku była głośno komentowana debata zorganizowana przez ŚK.

WYZWANIA

Czy prosperity na surowiec naturalny (kamień) idzie w parze z bogaceniem się społeczeństwa? Nie jest to tak oczywiste. Nasz kraj jest obecnie trzecim producentem europejskim ceramiki, szkła i wyrobów betonowych (największym europejskim producentem kostki betonowej!).

Przywykliśmy, że typowy kamieniarz zaprząta sobie głowę sprawami związanymi z funkcjonowaniem firmy. Zatrudnij menedżera! – apelował swego czasu na łamach ŚK nasz wieloletni autor. Sugestie Rafała Zahorskiego nie pozostały bez echa. Przekucie walorów naturalnego surowca skalnego w sukces rynkowy zależy więc w coraz większej mierze w komunikowaniu naszych kompetencji.

– My na przykład prócz reklam w magazynach branżowych zadebiutowaliśmy na łamach pokładowego magazynu „Kalejdoskop” linii lotniczej LOT – przyznaje Paweł Młynarski z rodzinnej firmy I-Mar, która działalność na rynku rozpoczęła w 1989 r. i z biegiem lat doszła do specjalizacji w pracach kamieniarskich o profilu budowlanym.

Kamień naturalny nie jest już popularny tylko jako materiał budowlany stosowany na fasady czy element wykańczania wnętrz. Jego rola wzrasta tam, gdzie jest on traktowany jako materiał kształtujący nasz codzienny krajobraz. Na łamach ŚK dało się zauważyć ostatnimi czasy wiele inicjatyw sprzyjających popularyzacji małych form architektury – żeby wspomnieć gabiony! Rzemiosło kamieniarskie sprzyja eksponowaniu walorów przyrodniczych i kulturowych, gwarantując rozwój turystyki (ścieżki dydaktyczne). O tym będzie na pewno więcej w kolejnych wydaniach „Świata Kamienia”.

Rafał Dobrowolski

Świat Kamienia nr 3 (100) 2016


    
SK 099 Okładka www 240x340pix         
      
    SK 100 Okładka www 184x260pix          SK 101 Okładka www 400x566pix
Poprzednie wydanie - 2(99)2015   Świat Kamienia nr 3(100)2015 Następne wydanie - 4(101)2016


100 I ŻYJMY DŁUŻEJ

W chwili kiedy czytają Państwo te słowa, trzymacie w rękach 100. numer „Świata Kamienia”. Z prognoz śmiertelności wynika, że co trzecia osoba urodzona dziś dożyje setki, jest więc wielce prawdopodobne, że do Czytelników w tak sędziwym wieku dotrze wtedy nasz dwumiesięcznik opatrzony numerem 700!
 
100 wydanieKondycja naszego magazynu pozwala przypuszczać, że pierwsza setka to ledwie rozgrzewka. Z precyzją mistrza kamieniarskiego fachu docieramy do prenumeratorów w dwumiesięcznym cyklu. Nasze łamy zapełniają po dziś dzień autorzy pamiętający skromne początki pierwszego tytułu branżowego w Polsce.

Z NOWYM ZARZĄDEM W PEŁNOLETNIOŚĆ

Jakie cele zrealizuje nowy zarząd? To podsumujemy i ocenimy w 2020 roku po 4 latach aktywności. Na razie tworzą się wspólne wizje i plany. Związek Pracodawców Branży Kamieniarskiej ma już 16 lat!. I Zjazd Kamieniarzy Polskich odbył w Szklarskiej Porębie w dniu 24- 26 lutego w 2000 roku. Tam wybrano komitet Stowarzyszenia Kamieniarzy Polskich. Miesiąc później na I Walnym Zjeździe wytypowana nazwę ZPBK i wybrano pierwszy zarząd, któremu przez 8 lat przewodniczyła śp. Bożena Modlińska, kolejne dwie kadencje przewodniczył Stanisław Sitarz.

                                                                                                                                             Zobacz więcej...



Ponadto:
  ZAMÓW PRENUMERATĘ



  • Od redakcji   
  • Editorial   
  • Ręce opadają na… smartfon   
  • Turning to smartphones for help   
  • Sto i… żyjmy dłużej!   
  • The 100th issue… and expect more!   
  • Spotykać się, by inspirować   
  • Z nowym zarządem w pełnoletność   
  • Xiamen Stone Fair 2016 w obiektywie   
  • G(ł)odni naśladowcy   
  • Strzegomscy technicy w akcji   
  • Kamienie w medycynie antycznej   
  • Indywidualny pomysł na przestrzeń    
  • Kariatyda dla zwycięzcy w kategorii nagrobek    
  • Technistone – jakość z Hradca Králové   
  • METEORA – monastyry na niedostępnych skałach   
  • Idea, forma, warsztat   
  • Brazylia (cz. II)   
  • Kamień a okrągła rocznica chrztu Polski   
  • Wyłączność na dystrybucję włoskich konglomeratów    
  • Praca kotwy nośnej na elewacji (cz. II)   
  • Wschód na Zachodzie   
  • Pawlimex rozwija potencjał technologiczny   
  • Sandmaster Junior Plus – ewolucja piaskarki   
  • Sezon trwa? (cz. II)   
  • Monachium – Cmentarz Zachodni cz. 2   

 

Nie czekaj dodaj firmę

do naszego katalogu!

 

 

Dodaj firmę...

 

Dodaj ogłoszenie drobne

do naszej bazy!

 

 

Ogłoszenia...

45-837 Opole,
ul. Wspólna 26
woj. Opolskie
Tel. +48 77 402 41 70
Biuro reklamy:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Redakcja:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.">
     Wszystkie prawa zastrzeżone - Świat-Kamienia 1999-2012
     Projekt i wykonanie: Wilinet