Tym umownym terminem określono sposób pracy polegający na wykorzystaniu prostych kosztorysów, np. na wykonanie jednostki danej roboty, a następnie składanie ich w dowolne kosztorysy złożone. W razie potrzeby wystarczy przeliczyć na nowe stawki kosztorysy proste a wszystkie kosztorysy złożone zostanę również przeliczone (oczywiście jeśli tego chcemy) w sposób automatyczny. Otwiera to możliwość zbudowania swoistej biblioteki elementów powtarzalnych i znacznego przyspieszenia opracowania kosztorysów.
Jest to opcja umożliwiająca efektywne porównanie kosztorysów, na przykład ofertowego i powykonawczego, gdy założone ceny materiałów różniły się od założonych, ba dla tych samych materiałów, gdy w czasie realizacji i kolejnych zakupów ceny tych materiałów różniły się. W nowej wersji programu polega to na wczytaniu kosztorysu podstawowego, założeniu rozdziału, do którego importuje się kosztorys podstawowy z wartością minus 1. Suma tych rozdziałów daje oczekiwany rezultat (rys.1).
Wariantowanie wyceny
Załóżmy, że oferta podstawowa stanowi jeden rozdział kosztorysu. Można założyć nowe rozdziały i przekopiować do nich podstawową wersję kosztorysu. Każdy z nich można następnie zmodyfikować zgodnie z przyjętymi wariantami. Jest to znacznie szybsza technika niż „ręczne robótki” stosowane dotąd i umożliwia opracowanie i porównanie kilku wariantów ofertowych, co jest zgodne z ostatnią nowelizacją ustawy o zamówieniach publicznych.
Jak wspomniano, czasem istnieje potrzeba pracy kosztorysantów w zespole bądź zlecenia części pracy na zewnątrz. Wiąże się to z koniecznością podziału całej pracy na części, a następnie opracowanie kosztorysu złożonego z części składowych w postaci kosztorysów prostych. Nowa wersja programu jest do tego świetnie przygotowana i umożliwia efektywne zarządzanie kosztorysami. W wyniku składania kosztorysu złożonego następuje nie tylko integracja kosztorysów w jeden, ale także wyposażenie kosztorysu złożonego w funkcje pozwalające na twórcze działania - różnicowanie narzutów, cenników i dodatków na poziomie całego kosztorysu i rozdziałów, w tym także w odniesieniu do materiałów. To samo dotyczy wydruków.
Konsekwentnie i spójnie z wprowadz-oną strukturą zbudowany jest harmonogram (Rys. 2). Jego nazwa odpowiada nazwie rozdziału z kosztorysu złożonego, opis czynności odpowiada nazwie elementu z danego rozdziału. Trzecia linijka od góry w czynności: czas trwania, przerwa technologiczna pomiędzy powiązanymi czynnościami, termin rozpoczęcia danej czynności, termin zakończenia danej czynności licząc od rozpoczęcia procesu. Np. czynność II piętro Ściany zewnętrzne nośne. Czas trwania 5 jednostek, przerwa technologiczna pomiędzy nią a następną 0 jednostek,termin rozpoczęcia 11 jednostek od daty rozpoczęcia procesu, termin zakończenia 16 jednostek od daty rozpoczęcia procesu. Jednostką może być godzina, dzień, tydzień, miesiąc. Czynności są to „podczytane” z kosztorysu nazwy elementów z poszczególnych rozdziałów. Opcja harmonogramy po zakończeniu testowania będzie uaktywniona w ramach wersji 6.xx
Skorzystaj z naszej prenumeraty.
Zamów całoroczną prenumeratę Świata Kamienia!
45-837 Opole, ul. Wspólna 26 woj. Opolskie Tel. +48 77 402 41 70 Biuro reklamy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. Redakcja: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. |