KONKURS NA POMNIK MARSZAŁKA JÓZEFA PIŁSUDSKIEGO

KONKURS NA POMNIK MARSZAŁKA JÓZEFA PIŁSUDSKIEGO

Z inicjatywą przedsięwzięcia wyszedł Społeczny Komitet Budowy Pomnika Marszałka Józefa Piłsudskiego w Poznaniu. Krótko potem, we wrześniu ubiegłego…

Czytaj...
HARD ROCK HOTEL

HARD ROCK HOTEL

Jedna z najnowszych realizacji, za którą stoi firma stoneCIRCLE, zyskała wiele prestiżowych nagród. Bar hotelowy otrzymał nagrodę Best…

Czytaj...
LAGASCA 99 I COSENTINO

LAGASCA 99 I COSENTINO

Zlokalizowany w dzielnicy Salamanca w Madrycie budynek mieszkalny Lagasca 99 nawiązuje swym charakterem do obiektów architektury wokół niego,…

Czytaj...
BUDUJMY EKOLOGICZNIE, ALE WYDAJNIE!

BUDUJMY EKOLOGICZNIE, ALE WYDAJNIE!

Taki apel do Ministerstwa Rozwoju wydało w połowie sierpnia br. dwanaście organizacji branży budowlanej, deweloperskiej, biznesowej i architektonicznej.

Czytaj...
Frontpage Slideshow | Copyright © 2006-2011 JoomlaWorks Ltd.

Świat Kamienia nr 6 (91) 2014

  
          SK 090 Okładka www 400x566pix
      
     SK 091 Okładka www 400x566pix
Poprzednie wydanie - 5(90)2013   Świat Kamienia nr 6(91)2014 Następne wydanie - 1(92)2015


15 LAT ŚWIATA KAMIENIA

Pierwszy numer pojawił się w listopadzie 1999 roku. Od tego czasu – już 15 lat – gwarantujemy wygodne i skuteczne narzędzie komunikacji z osobami zainteresowanymi nowościami branży kamieniarskiej, budowlanej, architektonicznej i designerskiej. Jubileusze skłaniają do refleksji. Wybierzmy się więc w podróż sentymentalną.

15 lat 1Matką najlepszych wynalazków jest zwykle potrzeba. Nie inna jest geneza naszego tytułu prasowego. Koniec XX wieku to czasy, gdy jedyną przeszkodą dla dynamicznie rozwijającej się branży kamieniarskiej w Polsce był brak rzetelnej informacji. Pomysł na profesjonalny magazyn szybko wcielono w życie, bo jeszcze w trakcie 9. Targów „Kamień” w Wałbrzychu uformowano trzon redakcji. Odtąd sześć razy do roku do grona prenumeratorów trafia najnowsze wydanie ŚK. Ponad 90 wydań w 15 lat.


MARMOMACC 2014 & ABITARE IL TEMPO
                                                                                                                    
Po raz pierwszy w historii włoskich targów branża kamieniarska spotkała się z rynkiem wyposażenia wnętrz i meblarstwa. Siła Marmomacc leży w decyzji połączenia biznesu z designem i kulturą produktu, co sprawiło, że wydarzenie to stało się jedną z najważniejszych okazji do spotkań firm i ekspertów pracujących w branży kamieniarskiej, którzy szukają innowacji oraz informacji.

MARMOMACC 2014 1Nowością tegorocznej 49. edycji targów Marmomacc było niewątpliwie połączenie targów kamieniarskich i wyposażenia wnętrz. Abitare il Tempo to spotkanie B2B dla branży dekoratorskiej, podczas której prezentowane są najlepsze propozycje materiałów, wykończeń wnętrz i wyposażenia.

                                                                                                                                            Zobacz więcej...


Ponadto:
  • Spis treści   ZAMÓW PRENUMERATĘ
  • Table of contents
  • Od redakcji    
  • Editorial   
  • Erraticus, czyli błądzący   
  • Erraticus, which means wandering   
  • 15 lat „Świata Kamienia”   
  • 15th birthday of “Świat Kamienia”   
  • Przemysł kamieniarski województwa dolnośląskiego   
  • Mała forma – duża zmiana   
  • Marmomacc 2014 & Abitare il Tempo    
  • Moje 10 lat w ŚK   
  • Podziemia katedry w Gnieźnie (cz. II)   
  • The Quality Star – 45-lecie firmy SIMEC   
  • Wenecka wrażliwość na „trachyty” i „aurisiny”   
  • Wąwóz Samaria na Krecie   
  • Najlepsi od lat   
  • Kamień na Odrze (cz. 2)   
  • Bazalt w infrastrukturze podziemnej miast (cz. 2)   
  • Wychodzimy na rynki zewnętrzne (cz. 1)   
  • Nowa jakość w Strzegomiu    
  • Fizykochemia żywicowanych kamieni naturalnych   
  • Komfort pracy bez pyłu   
  • Liderzy będą w Poznaniu. A Ty?   
  • Kilka pytań o zorganizowanie zakładu, pomożecie? (cz. V)   
  • Jakość, nowość, rewolucja... czyli ABRA na jesiennych targach   
  • W zagłębiu KAMIENIA 2014…   
  • Dekoracje na pomniku   
  • Agregaty Honda – autonomia gwarantowana   
  • Hydrasplit     

MARMOMACC 2014 & ABITARE IL TEMPO

Po raz pierwszy w historii włoskich targów branża kamieniarska spotkała się z rynkiem wyposażenia wnętrz i meblarstwa. Siła Marmomacc leży w decyzji połączenia biznesu z designem i kulturą produktu, co sprawiło, że wydarzenie to stało się jedną z najważniejszych okazji do spotkań firm i ekspertów pracujących w branży kamieniarskiej, którzy szukają innowacji oraz informacji.

MARMOMACC 2014 1Nowością tegorocznej 49. edycji targów Marmomacc było niewątpliwie połączenie targów kamieniarskich i wyposażenia wnętrz. Abitare il Tempo to spotkanie B2B dla branży dekoratorskiej, podczas której prezentowane są najlepsze propozycje materiałów, wykończeń wnętrz i wyposażenia.

–Decyzja o połączeniu tych dwóch imprez sprawi, że stworzony zostanie system, który będzie reprezentował najwyższą jakość pod szyldem Made in Italy. Inicjatywa ta łączy kamień naturalny z meblarstwem, jako uzupełniające się elementy. Marmomacc, w którym w 2013 r. uczestniczyło 54% wystawców ze 143 krajów, jest także idealną platformą do rozwoju międzynarodowego charakteru Abitare il Tempo – powiedział prezes Veronafiere, Ettore Riello.

Organizatorzy Marmomacc 2014 dokonali niewielkich zmian organizacyjnych w halach wystawienniczych. W pawilonie numer 1, gdzie w poprzednich latach znajdowały się stoiska firm maszynowych, w tym roku znalazła się propozycja Inside Marmomacc & Abitare il Tempo. Zaawansowane centra obróbcze prezentowano w strefie Dynamic Area (pawilon nr 3). O spektakularnym awansie mogą mówić wystawcy z Chin, Korei i Wietnamu. Podczas dwóch poprzednich edycji targów ich stoiska można było znaleźć w pawilonie numer 3. Tym razem wzięli w posiadanie cały pawilon numer 8.

W sumie w 12 halach wystawowych swoją ofertę prezentowało około 1500 wystawców. Uwagę zwraca liczna reprezentacja spoza Włoch. W sumie aż 900 wystawców zagranicznych reprezentowało 58 krajów. Po raz pierwszy swoją ofertę zaprezentowały firmy z takich państw jak: Afganistan, Kolumbia, Malta, Meksyk, Tajlandia, Ukraina i Zimbabwe. Wśród polskich wystawców, oprócz prasy branżowej i organizatora targów we Wrocławiu, po raz pierwszy wystawiał się producent folii do piaskowania – firma Ikonos, a także Mesago Italia z Bielska-Białej, Blick System z Bielan Wrocławskich (producent systemów montażu elewacji). Kolejny raz z rzędu maszyny do obróbki kamienia prezentowała firma ABRA z Opola.

MARMOMACC 2014 2Obserwatorzy tegorocznej edycji spotkania w Weronie podkreślają fakt, że podczas Marmomacc 2014 pobito ubiegłoroczne statystyki, i to nie tylko w zakresie sprzedanej powierzchni wystawienniczej, ale również w liczbie zwiedzających. W raporcie podsumowującym tegoroczne targi mówi się o 65 tysiącach zwiedzających – to wynik o 15% lepszy niż w zeszłym roku. W czołówce gości zagranicznych największą grupę stanowili obywatele Indii. Na kolejnych miejscach uplasowali się: Niemcy, Turcy, Hiszpanie, Francuzi, Polacy. Krótko mówiąc, zainteresowanie włoskimi targami pośród rodzimych przedsiębiorców wzrosło. Czy ów fakt zwiastuje wzrost koniunktury, czy jest to li tylko efekt połączenia dwóch imprez targowych? Dziś trudno ocenić. Niektórzy z polskich przedsiębiorców wpadali tylko na chwilę na targi, a na zakupy udawali się w okolice Affii, gdzie funkcjonujące w tutejszej okolicy firmy kamieniarskie przyciągały rozlicznymi ofertami w bardzo konkurencyjnych cenach. Pośród nowości wypada odnotować propozycję firmy Cereser, która zaprezentowała walory onyksu White Diamond. Podczas uroczystego bankietu zaproszeni mieli okazję poznać logo firmy, które powstało z myślą upamiętnienia jubileuszu 50-lecia działalności w branży kamieniarskiej.

Spotkanie dwóch światów

MARMOMACC 2014 3Cała powierzchnia pawilonu numer 1 i pokaźna część pawilonu nr 12 posłużyła za miejsce prezentacji Inside Marmomacc & Abitare il Tempo – zdominowanej projektami i instalacjami. Odwiedzający strefę tematyczną mogli skorzystać tu także z szerokiej oferty konferencji, warsztatów i wystaw, które pozwoliły szczegółowo przeanalizować twórcze zastosowanie kamienia naturalnego ze szczególnym uwzględnieniem projektów najsławniejszych architektów z Półwyspu Iberyjskiego.

Wśród wielu inicjatyw w kalendarzu imprezy znalazły się także: 3. edycja Degree Thesis Award (nagroda za najlepszą pracę naukową), the Spazio Forum Arena Santamargherita, Best Communicator Award, Marmomacc and the City. Uwagę zwracały wystawy: Design & Technology, prezentująca ambitne projekty zgłębiające potencjał obróbki maszynowej, a także Living Stone. W ramach tej drugiej można było poznać niekonwencjonalne projekty architektów iberyjskich, powstałe we współpracy z włoskimi firmami kamieniarskimi. Luxury & Relax – pod takim hasłem anonsowano propozycje scalenia kamienia z codziennym życiem i wypoczynkiem. Z kolei Wine & Relax Concept Room to połączenie dwóch środowisk: miejsca do przechowywania i testowania wina, a koncept Lithic Verticalty to lityczna wertykalność, czyli zbiór prototypów „architekturalnego designu” w kamieniu wybranych spośród projektów autorstwa studentów ubiegających się o dyplom w projektowaniu produktów przemysłowych na uniwersytecie w Ferrarze. Projekty tego typu są wynikiem stałej współpracy pomiędzy wydziałem architektury uniwersytetu w Ferrarze a wieloma włoskimi firmami kamieniarskimi. Ponadto architekci, inżynierowie i projektanci mogli skorzystać ze spotkań o charakterze edukacyjnym, organizowanych przez Stone Academy. Jest to projekt, którego zadaniem jest organizacja seminariów i studiów magisterskich poświęconych designowi kamieniarskiemu. Akademia zrzesza 20 włoskich i międzynarodowych uczelni.

arch awards 4Ważnym punktem programu Marmomacc 2014 było spotkanie przedstawicieli Europejskiego Związku Kamieniarskiego Euroroc, podczas którego wybrano nowe władze. Prezesem na dwuletnią kadencję został Tobias Eckard, prezes szwajcarskiego związku kamieniarskiego. Ustępujący prezydent Ragnar Kjeserud w podsumowaniu swojej dwuletniej pracy podkreślił aktywność biura Euroroc w Brukseli, które dzięki bezpośredniemu kontaktowi z osobami decyzyjnymi w strukturach administracji Unii Europejskiej skutecznie lobbowało na rzecz firm działających w przemyśle wydobywczym i w branży kamieniarskiej. Przypomnijmy tylko, że polski Związek Pracodawców Branży Kamieniarskiej jest członkiem Euroroc od 2003 roku.

Rynek – statystyki

Jak każdego roku, tak i tym razem sektor kamienia naturalnego odgrywał główną rolę podczas Marmomacc, a bloki, płyty, półprodukty i produkty gotowe stanowiły obok maszyn, narzędzi i akcesoriów wiodącą ofertę wystawców. Nic dziwnego. Włochy znajdują się na 5. miejscu na świecie w produkcji i przetwórstwie kamienia naturalnego, a ich pozycja na rynkach zagranicznych w 2013 r. zwiększyła się jeszcze bardziej. Wspomnijmy tylko, że wartość eksportu, szczególnie materiałów gotowych, wyniosła w minionym roku blisko 1,9 mld euro (+6,7%), a wartość eksportu maszyn do przetwórstwa – 969 mln euro (+10,5%). Ta pozytywna tendencja potwierdziła się również w I połowie 2014 r., kiedy to całkowita wartość włoskiego eksportu gotowych produktów i półfabrykatów z płyt marmurowych i granitowych, nieociosanych kamieni dekoracyjnych i budowlanych, wapienia, gipsu, kredy i łupków wyniosła 929,7 mln euro (+3,7%). Analogicznie wartość eksportu technologii i sprzętu uzupełniającego sięgnęła poziomu 478,3 mln euro (+7%).

MARMOMACC 2014 5Chiny, Indie, Turcja i Włochy to czterej najwięksi eksporterzy w branży kamieniarskiej, a ich udział w rynku międzynarodowym wynosi dziś 61%. Włosi są też liderem w branży technologicznej (1/3 rynku światowego). To tylko niektóre informacje, jakie można znaleźć w „XXV raporcie o światowym kamieniarstwie” autorstwa Carlo Montaniego. Wspomniane opracowanie powstało we współpracy z wydawnictwem Aldus i pod patronatem władz regionu Toskanii.

Kamień naturalny podbija świat. W okresie od 1990 do 2013 roku globalna produkcja kamienia naturalnego wzrosła o 180%, z 46 do 130 mln ton, co daje ekwiwalent 1,4 mld m kw. (przy konwencjonalnej grubości płyty 2 cm), podczas gdy poziom zużycia kamienia wzrósł o 185%. Tendencja stałego wzrostu (obecna od lat) jest jeszcze bardziej oczywista, gdy weźmiemy pod uwagę fakt, że w ostatnim półwieczu wykorzystywano więcej marmuru i granitu niż w poprzednich wiekach.

MARMOMACC 2014 6Zwiększeniu produkcji (wolumen wydobytego i przetworzonego materiału osiągnął 256 mln ton, a to wzrost o ok. 5%) towarzyszy jednak postępująca koncentracja produkcji w niektórych krajach. Jak podkreśla Carlo Montani, od lat 60. ubiegłego wieku znaczenie największych czterech producentów – Chin, Indii, Turcji i Brazylii – bardzo wzrosło (z 30% do 61% całkowitej produkcji). Jeśli zaś chodzi o handel, jego wartość w 2013 r. wyniosła 22 mld dolarów, z czego 58,5% było w rękach czterech dominujących eksporterów: Chin, Włoch, Turcji i Indii. Włochy potwierdzają więc swoją istotną rolę w branżach technologii i wydobycia oraz produkcji maszyn do cięcia i obróbki (1/3 światowego rynku).

Jaka jest przyszłość marmuru? Autor XXV raportu twierdzi, że jakkolwiek kamień może się pochwalić niezwykle długą historią, to ma też przed sobą równie obiecującą przyszłość, szczególnie jeśli technologia, estetyka i profesjonalizm zostaną połączone w jedno. Przekładając to na liczby, prognozy do 2020 r. mówią o całkowitym wydobyciu równym przynajmniej 170 mln ton, co daje ekwiwalent 1,8 mld m kw.

Adriana Czekaj

15 LAT ŚWIATA KAMIENIA

Pierwszy numer pojawił się w listopadzie 1999 roku. Od tego czasu – już 15 lat – gwarantujemy wygodne i skuteczne narzędzie komunikacji z osobami zainteresowanymi nowościami branży kamieniarskiej, budowlanej, architektonicznej i designerskiej. Jubileusze skłaniają do refleksji. Wybierzmy się więc w podróż sentymentalną.

15 lat 3Matką najlepszych wynalazków jest zwykle potrzeba. Nie inna jest geneza naszego tytułu prasowego. Koniec XX wieku to czasy, gdy jedyną przeszkodą dla dynamicznie rozwijającej się branży kamieniarskiej w Polsce był brak rzetelnej informacji. Pomysł na profesjonalny magazyn szybko wcielono w życie, bo jeszcze w trakcie 9. Targów „Kamień” w Wałbrzychu uformowano trzon redakcji. Odtąd sześć razy do roku do grona prenumeratorów trafia najnowsze wydanie ŚK. Ponad 90 wydań w 15 lat.

Zmieniały się czasy, zmieniali się ludzie. Przychodzili jedni, odchodzili inni, niektórzy na zawsze... – normalna kolej rzeczy, ale nie zmieniło się jedno: nasza codzienna praca polega na zaspokajaniu potrzeb szeroko pojętej branży kamieniarskiej. W międzyczasie powstawały rozmaite inicjatywy z myślą o stałych odbiorcach, zarówno firmach, jak i wszystkich zainteresowanych odkrywaniem walorów kamienia naturalnego. Autorami artykułów są nierzadko również przedstawiciele największych polskich i światowych firm z naszej branży. Współpracujemy z polskimi organizacjami kamieniarskimi (m.in. ZPBK) i zagranicznymi (Euroroc, Wonasa).

Najbardziej chyba cieszy fakt, że w związku z awansem internetu jesteśmy obecni także w wersji elektronicznej, ale i tak wielu z nas z niecierpliwością wyczekuje kolejnego wydania papierowego wydania. Uwierzcie, że my najbardziej. Niezmiennie też sześć razy w roku najświeższe źródło informacji trafia do Was – naszych prenumeratorów z kraju i zagranicy! Ekskluzywności dwumiesięcznika „Świat Kamienia” dowodzi fakt, że na najważniejszych imprezach targowych stoisko naszej redakcji reklamuje szyld: „Polish Stone Magazine”. Nieprzypadkowy to też dopisek na okładce każdego wydania magazynu. To z myślą o komunikowaniu najważniejszych treści Czytelnikom obcojęzycznym dedykujemy im co ważniejsze rubryki z tłumaczeniem w języku angielskim, bo też pośród naszych prenumeratorów są Czytelnicy na niemal wszystkich kontynentach świata! Nie może być inaczej, więc także ten tekst trafi za morza i oceany. Tytuł magazynu zobowiązuje. Piszemy przecież o kamieniu w świecie, bo dla naturalnego materiału nie ma granic.

15 lat 1A jak powstaje nasz magazyn? – ktoś zapyta. Powstaje dzięki Wam. To podczas najważniejszych wydarzeń branżowych spotykamy się z Wami „twarzą w twarz”. Pytamy o nowości, ciekawe propozycje – zawsze spotkaniu towarzyszy troska o zdjęcia. Zbieramy materiał dziennikarski z konferencji, szkoleń, imprez branżowych. Nierzadko sami inicjujemy kontakt. Wszystko zaczyna się w redakcji w Opolu. Od 23 stycznia 2012 r. można nas znaleźć w nowym biurowcu przy ul. Wspólnej 26. Z przeprowadzką do nowej siedziby w biznesowej dzielnicy przybyło okazji do spotkań z Czytelnikami – do czego też serdecznie zachęcamy. Tu też spotyka się nasz zespół: redaktorzy (naczelny i prowadzący), grafik, korektor, składacz, marketing. Zwykle na miesiąc przed kolejnym wydaniem dyskutujemy nad wyborem dominujących tematów artykułów. Gdy nie starcza czasu – urządzamy telekonferencje. Cóż, wraz z upowszechnieniem kontaktów via internet pojawia się i u nas (piszących) pokusa korzystania z tych wygodnych narzędzi. Pilnie obserwujemy nowe trendy. To właśnie z myślą o fanach nowych technik informatycznych równie mocno angażujemy się w rozbudowywanie serwisu internetowego (www.swiat-kamienia.pl).

Na pewno cyberrewolucja nie zmieniła jednego: nadal chcemy być wszędzie tam, gdzie dzieje się coś interesującego. Za każdym też razem finałem spotkań jest news, reportaż, raport. To od wagi wydarzenia zależy zawartość projektowanego wydania ŚK. Mamy świadomość, że oczekiwania rosną, skoro stanowimy źródło informacji tak dla kamieniarzy, jak i dla rzeźbiarzy, artystów, ale też dostawców najnowszych technologii, maszyn i urządzeń. Pora więc przybliżyć najważniejsze projekty i wydarzenia, które skrzętnie odnotowaliśmy na łamach naszego magazynu, bo też mamy ambicję być medium opiniotwórczym.

Rok 2014

15 lat 4Mijający rok to come back dobrze znanego projektu. Po 7 latach wracamy do rubryki, której finałem był swego czasu „Raport z rynku kamieniarskiego w Polsce z podziałem na województwa w latach 2008–2010”. W tym wydaniu publikujemy pierwszą odsłonę, owoc spotkań i rozmów z przedstawicielami branży z Dolnego Śląska. Mamy nadzieję, że formuła ta przypadnie Państwu do gustu. Dobrze wiemy, że najbardziej łakniecie informacji o sobie samych. Kto może się spodziewać kontaktu z naszymi dziennikarzami w najbliższym czasie? Na pewno przedstawiciele firm z województw opolskiego i śląskiego. Już dziś liczymy na to, że uprzedzicie nas w kontakcie, a zaaranżowane spotkania pozwolą nam zebrać ciekawy materiał dziennikarski o nas samych.
Na pewno też, wzorem lat poprzednich, będziemy kontynuować akcje obliczone na promocję naszej branży – także wśród najmłodszych. Warsztaty mozaikowania w szkołach, patronat nad projektami studentów architektury – o nowych inicjatywach będziemy informować na bieżąco. Klastrowość – słowo klucz inicjatyw obliczonych na współpracę firm – wreszcie wydaje pierwsze plony. Cieszy nas wiele więcej.

Rok 2013

15 lat 6Jak zapamiętaliście tamten rok? Czy architekci boją się kamienia? Na pewno na ostatnie z pytań znamy odpowiedź, bo też nasza redakcja była inicjatorem bezprecedensowej dyskusji podczas poznańskich targów kamieniarskich. Mocno też wtedy promowaliśmy rzemiosło literników, organizując kolejny raz rywalizację o tytuł mistrza w swoich fachu. Nie zapominamy także o projektantach, firmach kamieniarskich i rzeźbiarzach, a przy tym realizacjach z użyciem kamienia w architekturze, rzeźbie i nagrobkach. Konkurs o statuetkę Kariatydy to dobrze znana inicjatywa. Cel pozostaje ten sam – wyłonić najlepsze projekty w kamieniu.
Brazylia, Turcja, Indie… a ostatnio wizyta w Xiamenie. Nie po raz pierwszy zorganizowaliśmy podróż dla grupy przedsiębiorców z Polski. Licząc poprzednie wyjazdy, z naszej propozycji skwapliwie skorzystało już kilkudziesięciu Czytelników. Na naszych łamach zadebiutowało w owym roku kilku nowych autorów. Specjaliści od przepisów prawa budowlanego, znawcy prawa wyspecjalizowani w komentowaniu zmian legislacyjnych – mamy nadzieję, że autorskie publikacje pomogły Czytelnikom ŚK odnaleźć się w nowej rzeczywistości, bo też rok ten upłynął pod znakiem wielu istotnych zmian ustawowych.

Rok 2012

Z początkiem tego roku odtrąbiliśmy koniec wielkiej smuty na rynkach finansowych! Wyniki naszej sondy na portalu www.swiat-kamienia.pl potwierdziły wtedy, że przynajmniej od targów Budma (styczeń 2012) nastroje przedsiębiorców branży kamieniarskiej wieszczą symptomatyczną zmianę. Odtąd też przestaliśmy w komentarzach powoływać się na złowieszcze doniesienia co bardziej pesymistycznych analityków rynku budowlanego. Nawet na naszym Forum Kamieniarskim przestały się pojawiać posty o „skutecznym psuciu rynku” przez wywołujących niemało kontrowersji li tylko sprzedawcach gotowych nagrobków. Niepokój mogły wywołać tylko doniesienia naszej korespondentki ze Strzegomia. Brak potrzeby konsolidacji i współpracy w branży kamieniarskiej – wyniki badań naukowych Moniki Wilk dowodziły, jak wielkie zmiany muszą nadejść. I nadeszły!

Rok 2011

15 lat 7Do dziś wspominamy zgłoszenia do konkursu Kamień 2011. Ósma edycja rywalizacji o statuetkę Kariatydy okazała się wyjątkowo bogata w nadesłane propozycje. Materiały dziennikarskie zdominowały wtedy zagadnienia związane z cięciem bloków kamienia. Linka diamentowa stanowiła novum, tak jak waterjety. Firmy kamieniarskie korzystały z dofinansowania unijnego, co też skrzętnie odnotowywaliśmy, donosząc o ciekawych przykładach modernizacji Waszych firm. Ulegaliśmy też fascynacji wydarzeniami towarzyszącymi rewolucji w branży w Chinach, bo z żądaniami płacowymi Azjatów pojawiła się nadzieja dla firm wydobywających i przerabiających kamień w Polsce.

Rok 2010

Podsumowania pierwszej dekady XXI wieku zdominowały łamy ŚK. „Polska liderem budownictwa drogowego”, „Rok rekordowych inwestycji”, „Fundusze, kredyty i dotacje unijne”, „Największe zainteresowanie nowatorskimi maszynami” – wielokrotnie specjaliści z polskim i zagranicznych firm dowodzili, jak bardzo zmienił się wizerunek pracujących z kamieniem. Wydarzeniem o randze światowej było powołanie organizacji World Natural Stone Association, a w Polsce – spotkanie w ramach Kongresu Górniczego. Z końcem roku podsumowaliśmy zainteresowanie funduszami unijnymi – na półmetku rozdania w ramach RPO na lata 2007–2010 nasze firmy pozyskały blisko 70 mln zł.

Rok 2009 i… początki

15 lat 5Pojawił się wówczas pomysł, by przy okazji jubileuszowego wydania (10-lecie ŚK) spotkać się w Krakowie z osobami, które miały wpływ na kształt czasopisma w ciągu całej jego historii. Spotkanie uwieńczone zostało sesją fotograficzną na Rynku, a jej wynikiem była okładka tego wydania pisma. Na naszych łamach wspominaliśmy też tych, którzy odeszli, a którzy mocno zapadli nam w pamięć.

Obojętne, czy pamiętacie czasy, gdy nasz magazyn składało się z fotografii analogowych, a widok komputera był szokiem kulturowym, czy jesteście z nami od początku – wszystkim Wam obiecujemy, że tak jak kamień mocno opiera się upływowi czasu, tak my będziemy nadal donosić o jego walorach. Robota to wspólna, więc pytanie: Pomożecie?

Redakcja

 

Nie czekaj dodaj firmę

do naszego katalogu!

 

 

Dodaj firmę...

 

Dodaj ogłoszenie drobne

do naszej bazy!

 

 

Ogłoszenia...

45-837 Opole,
ul. Wspólna 26
woj. Opolskie
Tel. +48 77 402 41 70
Biuro reklamy:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Redakcja:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.">
     Wszystkie prawa zastrzeżone - Świat-Kamienia 1999-2012
     Projekt i wykonanie: Wilinet