KONKURS NA POMNIK MARSZAŁKA JÓZEFA PIŁSUDSKIEGO

KONKURS NA POMNIK MARSZAŁKA JÓZEFA PIŁSUDSKIEGO

Z inicjatywą przedsięwzięcia wyszedł Społeczny Komitet Budowy Pomnika Marszałka Józefa Piłsudskiego w Poznaniu. Krótko potem, we wrześniu ubiegłego…

Czytaj...
HARD ROCK HOTEL

HARD ROCK HOTEL

Jedna z najnowszych realizacji, za którą stoi firma stoneCIRCLE, zyskała wiele prestiżowych nagród. Bar hotelowy otrzymał nagrodę Best…

Czytaj...
LAGASCA 99 I COSENTINO

LAGASCA 99 I COSENTINO

Zlokalizowany w dzielnicy Salamanca w Madrycie budynek mieszkalny Lagasca 99 nawiązuje swym charakterem do obiektów architektury wokół niego,…

Czytaj...
BUDUJMY EKOLOGICZNIE, ALE WYDAJNIE!

BUDUJMY EKOLOGICZNIE, ALE WYDAJNIE!

Taki apel do Ministerstwa Rozwoju wydało w połowie sierpnia br. dwanaście organizacji branży budowlanej, deweloperskiej, biznesowej i architektonicznej.

Czytaj...
Frontpage Slideshow | Copyright © 2006-2011 JoomlaWorks Ltd.

WIZERUNKI W KAMIENIU (CZ. 1)

Fot 2wizerunki w kamieniuDla rzemiosła liternika nie ma znaczenia sezonowość prac. To oczywiście niejedyny powód, dla którego wykonywanie wizerunków w kamieniu jest zajęciem intratnym. Za sprawą rozwoju technologii dziś o wiele łatwiej posiąść tę sztukę. Dylemat sprowadza się zaś do wyboru optymalnej metody prac.

Wizerunki rzeźbione w kamieniu – pierwsi mieli je robić Babilończycy. Później Fenicjanie przenieśli tę sztukę do Egiptu, a do wielkiego jej rozkwitu doszło w Grecji. Kiedyś portretowano możnych i praktycznie tylko dla nich zarezerwowana była ta trudna sztuka wykonywania inskrypcji w kamieniu. Z czasem wizerunki w kamieniu i rzemiosło liternika stało się powszechnym sposobem upamiętniania zmarłych, wyrażania emocji i myśli związanych z naszymi bliskimi. Kamień nadal pozostał szlachetnym surowcem, ale wygrawerowane zdjęcie, obrazek, podziękowania lub motyw zdobniczy z dedykacją daje na tyle niepowtarzalny efekt, że coraz częściej stanowi oryginalną ozdobę także pomieszczeń biurowych, sal konferencyjnych, gabinetów.

Kucie ręczne

Wymaga umiejętności artystycznych. Podstawowa wada to fakt, że końcowy efekt i tak może nie zadowolić klienta. Koszt? Minimum to 150–250 zł za wizerunek. Wszystkie konkurencyjne (współczesne) metody pozwalają wykonać wizerunki osobie bez jakiegokolwiek zacięcia artystycznego. Dlaczego? Bo każda z pozostałych metod opiera się na odwzorowaniu motywu w postaci pliku graficznego w komputerze i to od jakości owej matrycy zależy w niemałej mierze ostateczna jakość dzieła w kamienia. Cechą wspólną wszystkich konkurencyjnych dla ręcznego kucia metod jest więc fakt, że proces poprzedzający prace narzędzia wprawianego w ruch automatycznie poprzedzany jest za każdym razem pracą grafika komputerowego. Na etapie przygotowania matrycy (grafiki) lub przyjęcia gotowego wzorca od klienta kończą się podobieństwa zautomatyzowanych metod wykonywania wizerunków w kamieniu.

Oczywiście adaptacja najstarszych technik nie wytrzymuje próby czasu, gdy chcieć sprostać zamówieniem o charakterze komercyjnym. Kucie ręczne – najstarsza metoda wykonywania grafik nagrobnych, związana z wynalezieniem pierwszych narzędzi kamieniarskich – jest zbyt pracochłonne, by stanowić technikę powszechnie wykorzystywaną. Powszechnie, bo też podstawowym ograniczeniem jest niemożność pokazania klientowi potencjalnych rezultatów prac przed wykonaniem wizerunku. To oznacza ryzyko, że oczekiwania klienta mogą się rozmijać z punktem widzenia wykonawcy. Wysoki koszt, wynikający z czasochłonności, każe dziś rezerwować ową metodę dla naprawdę wyjątkowych i majętnych mecenasów (klientów). Mijają też czasy, gdy do przygotowania wizerunku wystarcza młotek i wprawna ręka, bo też metoda ta ma wiele więcej ograniczeń.

Czy można wypiaskować znaczek pocztowy w kamieniu? Dzięki szybko następującym zmianom towarzyszącym przygotowaniu i wykonaniu liternictwa oraz grafiki nagrobnej, podobne detale nie stanowią już większego problemu. Każda metoda inna niż ręczne kucie wymaga przygotowania obrazu (obróbki) w programie graficznym, a czas tego procesu jest taki sam dla każdej z nich. Czym się zatem różnią między sobą? Poniżej podstawowe różnice, a w tabeli zestawienie kosztów i spodziewanych zysków.

Fototechnologia

To najstarsza z metod. Metoda piaskowania portretów wymaga oczywiście zrobienia matrycy w komputerze, którą się naświetla ultrafioletem. Miejsca naświetlone są utwardzane w procesie chemicznym. Podstawowym ograniczeniem jest rozdzielczość – w granicach 73 dpi, rzadko kiedy ok. 100 dpi i nieco więcej. Rozdzielczość większą niż 120 dpi ogranicza sama technologia, czyli fakt, że do wykonywania wizerunku używamy ziarenek piasku (korundu). Portrety mogą być nieudane nie tylko ze względu na ograniczenie rozdzielczości, ale także dlatego, że na wielu etapach możemy popełnić kilka poważnych błędów. O ile bowiem matryca wymaga praktycznie tylko umiejętnego przeniesienia na kamień i wypiaskowania, to sam proces fototechnologii składa się aż z pięciu etapów: przygotowanie wizerunku rastrowego w komputerze (czynność wspólna dla wszystkich metod oprócz ręcznego kucia); wydruk matrycy na specjalnej folii typu Accuart przy użyciu drukarki atramentowej; naświetlenie folii UV za pomocą wydrukowanej matrycy i naświetlarki; naklejenie folii na kamieniu; piaskowanie wizerunku w specjalnej kabinie.

Wspomniane ryzyko potknięć pojawia się już przy naświetlaniu, które wymaga pewnej wprawy. Zakładając, że poprawnie przygotowaliśmy portret w programie graficznym, pojawia się kolejne ryzyko, wynikające z posiadanej drukarki. Jeśli drukarka nie jest sprzętem profesjonalnym, to najpewniej klisza będzie słabej jakości, bo za każdym razem pojawią się problemy z dziedziny fotografii analogowej (np. zaczernienie pól). Na drugim etapie prac przygotowawczych bardzo często przyjdzie nam się borykać z błędem ekspozycji (np. słabe naświetlenie, źle dobrany czas).

– Dodatkowych problemów przysparza zużycie lamp ultrafioletowych, co oznacza konieczność zwiększenia czasu ekspozycji, przybywa więc zmiennych, które trzeba brać pod uwagę. Można oczywiście korzystać z klisz profesjonalnych, czyli z usług naświetlarni. Takie klisze są co prawda wielokrotnego użytku, ale są one bardzo drogie, więc kalkulując wszystkie koszty, bardzo ciężko jest świadczyć usługi konkurencyjne dla innej, dziś dominującej metody grawerowania wizerunków – zauważa Tomasz Czekaj, szef firmy ABRA.

Generalnie więc fototechnologia jest metodą trudną, choć sprzęt niezbędny do jej wykonywania stosunkowo tani. Koszty eksploatacyjne są niestety niemałe (toner do drukarki, klisze specjalne, folia światłoczuła itp.). Trudno tu też o powtarzalność wizerunków. Nierzadko właściwy proces piaskowania i tak wymaga wykonania próbek na kamieniu. Rosnące koszty materiałów eksploatacyjnych sprawiają, że wykonywanie wizerunków metodą piaskowania nie wytrzymuje próby czasu.

fot 3wizerunki w kamieniuPoważną barierą dla konkurencyjności fototechnologii jest pracochłonność czynności przygotowawczych, a jak wiadomo, koszt pracy stanowi rosnącą pozycję w kalkulacji usług kamieniarskich. To bardzo ważna uwaga, zanim przyjdzie nam porównać dominujące dziś metody w dziedzinie wykonywania wizerunków. Otóż dowolny wzór, motyw, zdjęcie – praktycznie wszystko, co nam tylko przyjdzie do głowy, możemy wykuć w kamieniu za sprawą fototechnologii. Pod jednym wszak warunkiem. Uzyskany efekt w kamieniu zależy od jakości tego, co jesteśmy w stanie przenieść do komputera. Z niewyraźnego zdjęcia cudów nie zrobimy, no, chyba że pokusimy się o retusz, ale to znowu wiąże się z koniecznością czasochłonnych zabiegów, więc pierwszy walor (szybkość) tracimy.

Jeśli jednak jakość materiału wejściowego jest bez zastrzeżeń, a narzędziem jest komputer, to oczywiście oszczędzamy przede wszystkim na czasie. Artysta ręcznie wykonujący portret lub grafikę straci na wykucie tablicy kilka lub kilkanaście godzin, a dzięki fototechnologii w kilka minut wypiaskujemy zdjęcie czy grafikę, w dodatku ze stuprocentową zgodnością z oryginałem! Wniosek? Właściwa ocena materiału wejściowego w dużej mierze przesądza o jakości końcowej.

W kolejnym artykule przybliżymy najnowocześniejsze metody wykonywania wizerunków w kamieniu: grawerowanie igłowe (z ang. impact iching), laserowanie, grawerowanie frezami (CNC).



Karol Całka
Fot. Archiwum ŚK

 

Nie czekaj dodaj firmę

do naszego katalogu!

 

 

Dodaj firmę...

 

Dodaj ogłoszenie drobne

do naszej bazy!

 

 

Ogłoszenia...

45-837 Opole,
ul. Wspólna 26
woj. Opolskie
Tel. +48 77 402 41 70
Biuro reklamy:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Redakcja:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.">
     Wszystkie prawa zastrzeżone - Świat-Kamienia 1999-2012
     Projekt i wykonanie: Wilinet