Trzeci problem, najbardziej zaskakujący to brak kruszyw. Jeszcze w zeszłym roku pojawiło się kilkanaście pomysłów, z czego budować autostrady - miano wykorzystać materiał z hałd górniczych, otwarto kilka nowych kopalni dolomitu w Świętokrzyskim i granitu na Opolszczyźnie i Dolnym Śląsku. Tymczasem według obowiązujących norm można stosować jedynie kruszywo z bazaltu. "Był pomysł importowania bazaltu z Czarnogóry, byliśmy tam nawet, ale z powodu cieplejszego klimatu tamtejszy surowiec nie zalicza testów wytrzymałości" - tłumaczy Wojciech Malusi.
Na drogi krajowe - autostrady, drogi ekspresowe i obwodnice - w ciągu pięciu lat potrzeba około 100 mln ton kruszyw i 350 mln ton mas ziemnych i kopalin. Dlatego drogowcy postulują poszerzenie gamy materiałów, głównie do tzw. niższych warstw dróg, stosowanych w ich budowie. Firmy budowlane często uruchamiają własne złoża kruszyw, potrzebnych do budowy dróg.
(aka)
Skorzystaj z naszej prenumeraty.
Zamów całoroczną prenumeratę Świata Kamienia!
45-837 Opole, ul. Wspólna 26 woj. Opolskie Tel. +48 77 402 41 70 Biuro reklamy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. Redakcja: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. |