Porównując dwa salony tematyczne tegorocznej BUDMY: Drewno w budownictwie i Kamień w budownictwie, zwiedzający mogli odnieść wrażenie, że tego drugiego nie było lub nie znaleźli w mnogości hal. W salonie z drewnem wystawiały się bowiem firmy tylko i wyłącznie związane z branżą drewnianą – tartaki, producenci desek, płyt OSB, drzwi, schodów itp. Tymczasem salon kamieniarski został „wrzucony” w pawilon 3A, gdzie konkurował o widoczność oferty z producentami płytek ceramicznych, chemii budowlanej i armatury.
Fakt, że producenci ceramiki to bezpośrednia konkurencja kamieniarzy umknął uwadze organizatora imprezy. A przecież nie bez kozery na stoisku Związku Pracodawców Branży Kamieniarskiej a także kilku innych prezentowano znak „Kamień Naturalny”, by jak najwyraźniej zaznaczyć oryginalny produkt z kamienia, którego cechy i społeczną konotację tak bardzo chcą sobie przywłaszczyć producenci substytucjonalnych wyrobów z betonu bądź ceramiki.Na stoisku ZPBK promowano znak Kamień naturalny (fot. voo)
Ale wracając do przestrzeni dla salonu kamieniarskiego należałoby się zastanowić, na ile wszystkie te niezgodne z interesem poszczególnych branż działania są pochodną niekompetencji organizatora, a na ile małej liczby wystawców z branży kamieniarskiej. Można było salon kamieniarski urządzić w mniejszej hali, ale bardziej oddalonej od wejścia głównego. Tymczasem obok stoisk w pawilonie 3A praktycznie nie sposób było przejść. Ważny w tym kontekście jest fakt, że konkretne ustalenia na temat organizacji salonu Kamień w budownictwie między ZPBK a MTP zapadły dosyć późno, stąd nie wszystkie firmy będące członkami związku zdążyły zarezerwować powierzchnię wystawową. Małym skandalem było również wystawienie się niektórych producentów betonowej kostki brukowej i betonowych elewacji z hasłem kojarzącym ich produkty z kamieniem naturalnym. Uczciwie trzeba też przyznać, że stoiska niektórych firm, z materiałami udającymi kamienie były ładniejsze i bardziej efektowne (np. egipski labirynt firmy Stegu) niż prezentacja płytek na stoiskach kamieniarzy. Na szczęście indolencją nie wykazali się organizatorzy targów i nie przyznali medalu żadnej imitacji kamienia. W kontekście chęci inwestowania w branżę kamieniarską byłoby to mocno niepoprawne.
W rozmowach z organizatorami BUDMY widać było, że są oni pod wrażeniem potencjału, jaki tkwi w kamieniarstwie. Galę wręczenia nagród w konkursie Kamień obserwował wiceprezes zarządu targów Tomasz Kobierski. W późniejszej rozmowie z redaktorem naczelnym Świata Kamienia, Jackiem Serafinem zdradził szczegóły planowanych na listopad targów obróbki kamienia i szkła Glasstone i wyraził chęć dalszej współpracy przy organizacji tego przedsięwzięcia. Ciekawi w tym kontekście stanowisko Geoservice Christi, organizatora największych targów kamieniarskich we Wrocławiu.Rozdaniu nagród w konkursie Kamień przyglądało się wiele osób (fot. voo)
(czan, mad)
Skorzystaj z naszej prenumeraty.
Zamów całoroczną prenumeratę Świata Kamienia!
45-837 Opole, ul. Wspólna 26 woj. Opolskie Tel. +48 77 402 41 70 Biuro reklamy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. Redakcja: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. |