Nie chodziło tu wyłącznie o wyroby granitowe ale także o wiele innych ciężkich towarów, jak szkło, stal itp. W przeszłości rzadko się zdarzało, aby kontenery były ważone przed załadunkiem na statek. Wykorzystując tę furtkę, dostawcy nagminnie przekraczali limity wagowe narzucone przez linie żeglugowe. W rezultacie statki o pojemności kilku tysięcy TEU (ekwiwalent kontenera 20-stopowego) ładowały zazwyczaj o kilkaset kontenerów mniej niż pozwalała na to ich konstrukcja. W związku z tym, dalekowschodnia konferencja armatorów kontenerowych postanowiła, że aby zapobiec nagminnemu przeładowywaniu kontenerów, od czerwca 2007 wprowadzone zostaną dodatki dofrachtowe od tzw. kontenerów ciężkich oraz zostaną wprowadzone limity wagowe, za nieprzestrzeganie których będą obowiązywały sankcje włącznie z wpisaniem załadowcy na "czarną listę" i nie akceptowaniem dalszych rezerwacji od takiej firmy. W tej chwili praktycznie każdy kontener wjeżdżający na terminal załadunkowy jest ważony. W przypadku stwierdzenia przeładowania, załadowca może odładować część towaru lub zabrać go w całości i czekać na lepsze czasy. Nie wygląda na to, aby sytuacja uległa zmianie w ciągu najbliższych kilku lat. Z punktu widzenia armatorów rozwiązanie to wydaje się być dobre, bo po pierwsze równoważy wysokość frachtów płaconych za tonę ładunku lekkiego i ciężkiego (dodatki wagowe to około 300-500 dolarów), po drugie zasadniczo zwiększa ilość miejsca dostępnego na statkach kontenerowych, a co za tym idzie pozwala na bardziej regularne wysyłki z portów azjatyckich.
(mad)
Skorzystaj z naszej prenumeraty.
Zamów całoroczną prenumeratę Świata Kamienia!
45-837 Opole, ul. Wspólna 26 woj. Opolskie Tel. +48 77 402 41 70 Biuro reklamy: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. Redakcja: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript. |