KONKURS NA POMNIK MARSZAŁKA JÓZEFA PIŁSUDSKIEGO

KONKURS NA POMNIK MARSZAŁKA JÓZEFA PIŁSUDSKIEGO

Z inicjatywą przedsięwzięcia wyszedł Społeczny Komitet Budowy Pomnika Marszałka Józefa Piłsudskiego w Poznaniu. Krótko potem, we wrześniu ubiegłego…

Czytaj...
HARD ROCK HOTEL

HARD ROCK HOTEL

Jedna z najnowszych realizacji, za którą stoi firma stoneCIRCLE, zyskała wiele prestiżowych nagród. Bar hotelowy otrzymał nagrodę Best…

Czytaj...
LAGASCA 99 I COSENTINO

LAGASCA 99 I COSENTINO

Zlokalizowany w dzielnicy Salamanca w Madrycie budynek mieszkalny Lagasca 99 nawiązuje swym charakterem do obiektów architektury wokół niego,…

Czytaj...
BUDUJMY EKOLOGICZNIE, ALE WYDAJNIE!

BUDUJMY EKOLOGICZNIE, ALE WYDAJNIE!

Taki apel do Ministerstwa Rozwoju wydało w połowie sierpnia br. dwanaście organizacji branży budowlanej, deweloperskiej, biznesowej i architektonicznej.

Czytaj...
Frontpage Slideshow | Copyright © 2006-2011 JoomlaWorks Ltd.

MARMOMACC 2014 & ABITARE IL TEMPO

Po raz pierwszy w historii włoskich targów branża kamieniarska spotkała się z rynkiem wyposażenia wnętrz i meblarstwa. Siła Marmomacc leży w decyzji połączenia biznesu z designem i kulturą produktu, co sprawiło, że wydarzenie to stało się jedną z najważniejszych okazji do spotkań firm i ekspertów pracujących w branży kamieniarskiej, którzy szukają innowacji oraz informacji.

MARMOMACC 2014 1Nowością tegorocznej 49. edycji targów Marmomacc było niewątpliwie połączenie targów kamieniarskich i wyposażenia wnętrz. Abitare il Tempo to spotkanie B2B dla branży dekoratorskiej, podczas której prezentowane są najlepsze propozycje materiałów, wykończeń wnętrz i wyposażenia.

–Decyzja o połączeniu tych dwóch imprez sprawi, że stworzony zostanie system, który będzie reprezentował najwyższą jakość pod szyldem Made in Italy. Inicjatywa ta łączy kamień naturalny z meblarstwem, jako uzupełniające się elementy. Marmomacc, w którym w 2013 r. uczestniczyło 54% wystawców ze 143 krajów, jest także idealną platformą do rozwoju międzynarodowego charakteru Abitare il Tempo – powiedział prezes Veronafiere, Ettore Riello.

Organizatorzy Marmomacc 2014 dokonali niewielkich zmian organizacyjnych w halach wystawienniczych. W pawilonie numer 1, gdzie w poprzednich latach znajdowały się stoiska firm maszynowych, w tym roku znalazła się propozycja Inside Marmomacc & Abitare il Tempo. Zaawansowane centra obróbcze prezentowano w strefie Dynamic Area (pawilon nr 3). O spektakularnym awansie mogą mówić wystawcy z Chin, Korei i Wietnamu. Podczas dwóch poprzednich edycji targów ich stoiska można było znaleźć w pawilonie numer 3. Tym razem wzięli w posiadanie cały pawilon numer 8.

W sumie w 12 halach wystawowych swoją ofertę prezentowało około 1500 wystawców. Uwagę zwraca liczna reprezentacja spoza Włoch. W sumie aż 900 wystawców zagranicznych reprezentowało 58 krajów. Po raz pierwszy swoją ofertę zaprezentowały firmy z takich państw jak: Afganistan, Kolumbia, Malta, Meksyk, Tajlandia, Ukraina i Zimbabwe. Wśród polskich wystawców, oprócz prasy branżowej i organizatora targów we Wrocławiu, po raz pierwszy wystawiał się producent folii do piaskowania – firma Ikonos, a także Mesago Italia z Bielska-Białej, Blick System z Bielan Wrocławskich (producent systemów montażu elewacji). Kolejny raz z rzędu maszyny do obróbki kamienia prezentowała firma ABRA z Opola.

MARMOMACC 2014 2Obserwatorzy tegorocznej edycji spotkania w Weronie podkreślają fakt, że podczas Marmomacc 2014 pobito ubiegłoroczne statystyki, i to nie tylko w zakresie sprzedanej powierzchni wystawienniczej, ale również w liczbie zwiedzających. W raporcie podsumowującym tegoroczne targi mówi się o 65 tysiącach zwiedzających – to wynik o 15% lepszy niż w zeszłym roku. W czołówce gości zagranicznych największą grupę stanowili obywatele Indii. Na kolejnych miejscach uplasowali się: Niemcy, Turcy, Hiszpanie, Francuzi, Polacy. Krótko mówiąc, zainteresowanie włoskimi targami pośród rodzimych przedsiębiorców wzrosło. Czy ów fakt zwiastuje wzrost koniunktury, czy jest to li tylko efekt połączenia dwóch imprez targowych? Dziś trudno ocenić. Niektórzy z polskich przedsiębiorców wpadali tylko na chwilę na targi, a na zakupy udawali się w okolice Affii, gdzie funkcjonujące w tutejszej okolicy firmy kamieniarskie przyciągały rozlicznymi ofertami w bardzo konkurencyjnych cenach. Pośród nowości wypada odnotować propozycję firmy Cereser, która zaprezentowała walory onyksu White Diamond. Podczas uroczystego bankietu zaproszeni mieli okazję poznać logo firmy, które powstało z myślą upamiętnienia jubileuszu 50-lecia działalności w branży kamieniarskiej.

Spotkanie dwóch światów

MARMOMACC 2014 3Cała powierzchnia pawilonu numer 1 i pokaźna część pawilonu nr 12 posłużyła za miejsce prezentacji Inside Marmomacc & Abitare il Tempo – zdominowanej projektami i instalacjami. Odwiedzający strefę tematyczną mogli skorzystać tu także z szerokiej oferty konferencji, warsztatów i wystaw, które pozwoliły szczegółowo przeanalizować twórcze zastosowanie kamienia naturalnego ze szczególnym uwzględnieniem projektów najsławniejszych architektów z Półwyspu Iberyjskiego.

Wśród wielu inicjatyw w kalendarzu imprezy znalazły się także: 3. edycja Degree Thesis Award (nagroda za najlepszą pracę naukową), the Spazio Forum Arena Santamargherita, Best Communicator Award, Marmomacc and the City. Uwagę zwracały wystawy: Design & Technology, prezentująca ambitne projekty zgłębiające potencjał obróbki maszynowej, a także Living Stone. W ramach tej drugiej można było poznać niekonwencjonalne projekty architektów iberyjskich, powstałe we współpracy z włoskimi firmami kamieniarskimi. Luxury & Relax – pod takim hasłem anonsowano propozycje scalenia kamienia z codziennym życiem i wypoczynkiem. Z kolei Wine & Relax Concept Room to połączenie dwóch środowisk: miejsca do przechowywania i testowania wina, a koncept Lithic Verticalty to lityczna wertykalność, czyli zbiór prototypów „architekturalnego designu” w kamieniu wybranych spośród projektów autorstwa studentów ubiegających się o dyplom w projektowaniu produktów przemysłowych na uniwersytecie w Ferrarze. Projekty tego typu są wynikiem stałej współpracy pomiędzy wydziałem architektury uniwersytetu w Ferrarze a wieloma włoskimi firmami kamieniarskimi. Ponadto architekci, inżynierowie i projektanci mogli skorzystać ze spotkań o charakterze edukacyjnym, organizowanych przez Stone Academy. Jest to projekt, którego zadaniem jest organizacja seminariów i studiów magisterskich poświęconych designowi kamieniarskiemu. Akademia zrzesza 20 włoskich i międzynarodowych uczelni.

arch awards 4Ważnym punktem programu Marmomacc 2014 było spotkanie przedstawicieli Europejskiego Związku Kamieniarskiego Euroroc, podczas którego wybrano nowe władze. Prezesem na dwuletnią kadencję został Tobias Eckard, prezes szwajcarskiego związku kamieniarskiego. Ustępujący prezydent Ragnar Kjeserud w podsumowaniu swojej dwuletniej pracy podkreślił aktywność biura Euroroc w Brukseli, które dzięki bezpośredniemu kontaktowi z osobami decyzyjnymi w strukturach administracji Unii Europejskiej skutecznie lobbowało na rzecz firm działających w przemyśle wydobywczym i w branży kamieniarskiej. Przypomnijmy tylko, że polski Związek Pracodawców Branży Kamieniarskiej jest członkiem Euroroc od 2003 roku.

Rynek – statystyki

Jak każdego roku, tak i tym razem sektor kamienia naturalnego odgrywał główną rolę podczas Marmomacc, a bloki, płyty, półprodukty i produkty gotowe stanowiły obok maszyn, narzędzi i akcesoriów wiodącą ofertę wystawców. Nic dziwnego. Włochy znajdują się na 5. miejscu na świecie w produkcji i przetwórstwie kamienia naturalnego, a ich pozycja na rynkach zagranicznych w 2013 r. zwiększyła się jeszcze bardziej. Wspomnijmy tylko, że wartość eksportu, szczególnie materiałów gotowych, wyniosła w minionym roku blisko 1,9 mld euro (+6,7%), a wartość eksportu maszyn do przetwórstwa – 969 mln euro (+10,5%). Ta pozytywna tendencja potwierdziła się również w I połowie 2014 r., kiedy to całkowita wartość włoskiego eksportu gotowych produktów i półfabrykatów z płyt marmurowych i granitowych, nieociosanych kamieni dekoracyjnych i budowlanych, wapienia, gipsu, kredy i łupków wyniosła 929,7 mln euro (+3,7%). Analogicznie wartość eksportu technologii i sprzętu uzupełniającego sięgnęła poziomu 478,3 mln euro (+7%).

MARMOMACC 2014 5Chiny, Indie, Turcja i Włochy to czterej najwięksi eksporterzy w branży kamieniarskiej, a ich udział w rynku międzynarodowym wynosi dziś 61%. Włosi są też liderem w branży technologicznej (1/3 rynku światowego). To tylko niektóre informacje, jakie można znaleźć w „XXV raporcie o światowym kamieniarstwie” autorstwa Carlo Montaniego. Wspomniane opracowanie powstało we współpracy z wydawnictwem Aldus i pod patronatem władz regionu Toskanii.

Kamień naturalny podbija świat. W okresie od 1990 do 2013 roku globalna produkcja kamienia naturalnego wzrosła o 180%, z 46 do 130 mln ton, co daje ekwiwalent 1,4 mld m kw. (przy konwencjonalnej grubości płyty 2 cm), podczas gdy poziom zużycia kamienia wzrósł o 185%. Tendencja stałego wzrostu (obecna od lat) jest jeszcze bardziej oczywista, gdy weźmiemy pod uwagę fakt, że w ostatnim półwieczu wykorzystywano więcej marmuru i granitu niż w poprzednich wiekach.

MARMOMACC 2014 6Zwiększeniu produkcji (wolumen wydobytego i przetworzonego materiału osiągnął 256 mln ton, a to wzrost o ok. 5%) towarzyszy jednak postępująca koncentracja produkcji w niektórych krajach. Jak podkreśla Carlo Montani, od lat 60. ubiegłego wieku znaczenie największych czterech producentów – Chin, Indii, Turcji i Brazylii – bardzo wzrosło (z 30% do 61% całkowitej produkcji). Jeśli zaś chodzi o handel, jego wartość w 2013 r. wyniosła 22 mld dolarów, z czego 58,5% było w rękach czterech dominujących eksporterów: Chin, Włoch, Turcji i Indii. Włochy potwierdzają więc swoją istotną rolę w branżach technologii i wydobycia oraz produkcji maszyn do cięcia i obróbki (1/3 światowego rynku).

Jaka jest przyszłość marmuru? Autor XXV raportu twierdzi, że jakkolwiek kamień może się pochwalić niezwykle długą historią, to ma też przed sobą równie obiecującą przyszłość, szczególnie jeśli technologia, estetyka i profesjonalizm zostaną połączone w jedno. Przekładając to na liczby, prognozy do 2020 r. mówią o całkowitym wydobyciu równym przynajmniej 170 mln ton, co daje ekwiwalent 1,8 mld m kw.

Adriana Czekaj

 

Nie czekaj dodaj firmę

do naszego katalogu!

 

 

Dodaj firmę...

 

Dodaj ogłoszenie drobne

do naszej bazy!

 

 

Ogłoszenia...

45-837 Opole,
ul. Wspólna 26
woj. Opolskie
Tel. +48 77 402 41 70
Biuro reklamy:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Redakcja:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.">
     Wszystkie prawa zastrzeżone - Świat-Kamienia 1999-2012
     Projekt i wykonanie: Wilinet